Byggahus.se

Lägga klinkers över våtmatta?

816 läst  4 svar

1. D
    Medlem Nivå 1
    Har ett badrum från 2004 som är fräscht och fint med kaklade väggar och våtmatta. Hatar våtmattor så frågan är om man får lägga klinkers direkt över våtmattan eller måste man riva upp hela skiten och börja om?

Vad skulle det kunna kosta påt ungefär? Badrummet är på 6,7 kvadrat!

2. R
    Medlem Nivå 6
    Det kan vara ok.

Men du måste ta reda på vad det är för matta och kontakta tillverkaren för att ta reda på om just den mattan är godkänd som underlag för klinkers.

Går det inte att få fram dessa uppgifter ska du låta bli.

3. Lolle
    Medlem Nivå 12
    Det är ganska få ytskiktsplastmattor som testades för keramisk beklädnad fram till 2007 och inte alla är godkända idag heller.

Kolla under gvk (gvk.se) när du vet vilken matta du har. Troligen är mattan ej listad då den kan ha utgått ur sortimentet så då får du göra som Rob sa - kontakta tillverkaren för att se om den är testad och godkänd.

Är den inte testad så kan du antingen skippa renovering helt, göra om både golv och vägg med korrekt fuktspärr för keramisk beklädnad, eller köra på med klinkers o kakel ändå men var medveten om att våtrumsskyddet i din villaförsäkring troligen ej gäller och att du vid en försäljning bör uppge att badrummet är renoverat på ett sätt som ej följer branschstandard

4. B
    Medlem Nivå 9
    Hej.
    Det är inte godkänt att göra som du beskriver. Samltiga mtrl i badrummet ska vara testade tillsammans, den enda komponent du kan välja fritt är fogen. Du får ingen seriös hantverkare att göra jobbet eftersom han/hon då blir ansvarig 10 år.
    Det finns 3 alternativ som jag ser:
    - Gör jobbet själv
    - Ta in en svartjobbare utan kvitton
    - Ta in godkänd firma som gör rubbet.
    För egen del skulle jag nog göra jobbet själv om jag inte känner att jag vill lägga ut kostnad för totalrenovering. Badrummet är i alla fall 8 år gammalt, så det är inte så mycket kvar av avskrivningen om det skulle uppstå problem.

5. Lolle
    Medlem Nivå 12
    Jodå det kan finnas möjlighet att få till ett badrum som följer branschstandard med en våtrumsmatta om man har tur. Du följer per automatik inte BKR utan GVK men det är inte mindre korrekt för det. Allt beror på vad utgångsmaterialet är. Sedan kan man inte utan att veta förutsättningarna uttala sig helt kategoriskt. Det finns tom udda tillfällen då det finns en så kallad enskild våtrumsprojektering och då gäller inte regler enligt branschstandard.

Gällande avskrivning så är det för många kunder känsligare att bli av med skyddet vid följdskador. Skada i ett träbjälklag på ovanvåning eller gud förbjude i en BRF är ingen höjdare om man åsidosatt försäkringsskyddet

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: