Byggahus.se

Lägga klinker.

1. N
    Medlem · 38 inlägg

Newman

Medlem
    Hej.
    Jag tänker lägga klinker i min hall, i hallen finns idag parkett som fortsätter in i ett större angränsande rum, mellan hallen och detta finns en dörröppning med foder osv, min fråga är hur långt in i "dörren" delar jag parketten?
    Min tanke är väl att lägga klinger precis fram till kanten så det blir jämt och fint och sen ta bort några extra centimeter utav parketten som skall vara kvar så den kan röra sig.
    Synpunkter?
    Om jag nu gör såhär finns det någon som gjort nåt liknande och kan tipsa om något snyggt som övergång mellan parkett och klinker?

Tack på förhand.

2. ACME
    Medlem · Ekerö, Stockholm · 2 864 inlägg

ACME

Medlem

Re: Lägga klinker.

Kapa parketten rakt och snyggt.
    Knäck ner/ runda av kanten på parkettens ytskikt med ett sandpapper.
    Stanna med klinkern ca 7 mm ifrån parketten och lägg en snygg silikonfog emellan.

För att denna lösning ska bli bra förutsätter det att parketten kapas snyggt och att silikonfogen blir rak och fin. Om man inte klarar av det är det bättre att montera en T-list av samma träslag som golvet alt. en mässings- eller aluminiumlist.

3. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 118 inlägg

MathiasS

Medlem

...och man kan ju lugnt säga att det är jättesvårt att kapa ett golv som redan ligger på plats på ett snyggt sätt ända ut mot dörrposten.

4. ACME
    Medlem · Ekerö, Stockholm · 2 864 inlägg

ACME

Medlem

Om man inte har en Fein -då är det en baggis!
    Annars får man ta handklingan och gnugga det sista med Japansågen. Men, som sagt, helt lätt är det inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.