Byggahus.se

Lägga klinker tipps

1. optimum
    Medlem · 4 962 inlägg
    Ska lägga klinker i kök och hall.
    Nybörjare på klinker och försökt läs mig till det mesta via några handledningar från fabrikanters hemsidor men inte helt klar på allt och bäst att fråga i stället för att labba själv.

Golvet är flytspacklat över elvärmegolv, fix är RotFix FB13

Plattorna är 30x30 och bara lite mönster (ca 0,5 mm djup) i kryssform på baksidan.

Vilken fixkam ska jag använda? 6,8,10?
    Finns olika fixkammar med runda och fyrkantiga tänder, vilken är bäst?

När jag drar ut fixen med släta sidan på fixkammen och sedan drar ut med fixkammen, ska det då vara fix där tänderna på fixkammen skrapar mot golvet?
    (har läst att man lägger ut (arbetar in) på golvet och sedan drar igenom med fixkammen)

På vissa ställen står även att man på plattor större än 25x25 ska dra ut ett tunnt lager på baksidan av platta, behöver man det?

Övrigt flyter på bra. Har plockat ned kök, rivit ut mattor, limmat golvgipps (förstärkt spånskivegolv och hade då fixkam med 6mm tänder), lagt elkabel och ska flytspackla idag och fått massa tipps även här på forumet så det har funkat bra.

mvh Roland

2. thomas33
    Renoverare · Halland · 4 650 inlägg

thomas33

Renoverare

Re: Lägga klinker tipps

Du drar fixkammen så att den går ner mot golvet och får då rätt mängd fix på plattorna.
    Golv minst 8mm tagg, vägg minst 6mm och mosaik 4mm tagg.
    Ett litet tips:
    Använd INTE fixkam av plast, för det finns risk att kammarna slits ner fort och du har fel nivå och mängd fix på plattorna!!!

3. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 081 inlägg

MathiasS

Medlem

För oss nybörjare är det extremt trevligt med lite stödlinjer att lägga plattorna efter, lägg någon extra timme på detta. Eftersom du drar kammen dikt golvet så kommer du se strecken även med fixet på plats.

Om plattorna har raka kanter kan ett kakelsnöre vara till hjälp för avståndet mellan plattorna, men annars är det mest trassel med snöre tycker jag. Ta några kontrollmått med jämna mellanrum så att alla skarvar hamnar i linje.

Med några streck i golvet är det "lätt" att få plattorna rakt. Däremot måste du jobba lite med nivån på plattorna. Dra med handen över skarvarna och känn efter så att det inte är någon otrevlig höjdskillnad. När du fått upp farten så lägger du 2-4 plattor på en gång och justerar först i höjd (vrid plattan på plats och justera) därefter siktar du in dom rakt efter streck eller siktlinjer....

Detta funkar iaf för mig, proffslirarna kan säkert komma med bättre tips.

Angående fogbredden, stora plattor vill ha smala fogar tycker jag, 2-3 millimeter.

4. ByggaNytt
    Medlem · Stockholm · 2 711 inlägg

ByggaNytt

Medlem
  5. optimum
    Medlem · 4 962 inlägg

Bra tipps, tack, köper fixkam av stål 8 mm. Bra tipps om att linjerna syns igenom fixen. Funderade har man ska veta vad man ritat på golvet när fixen kommer på.
    Har skaffar en lång rätskiva för att hålla raka kanter.

Men nu ska det först bli ett gäng flytspackel.
    Har burit in 7 25kg säckar som ska blandas.
    Haft tur att få låna en proffsblandare för flytspackel så blandningen ska gå som en dans. Bara hoppas att man får ut det slätt och fint. Fick låna en 50 cm tandad spackelspade också så finns möjliten att det ska bli bra.

ByggaNytt: Ditt bygge har jag kikat en hel del på via dina bilder på webben. Kanonjobb och snyggt hus.

mvh Roland

6. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 220 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Tänk på att sätta plattorna i det utdragna fixet inom 10-15 minuter, annars riskerar du dåligt fäste mot plattorna. Kan motverkas till viss del med en lätt dusching vatten från en duschflaska.

7. optimum
    Medlem · 4 962 inlägg

Nu är 80% av köket klart. Ryggen värker och fingrarna svider.
    Ryggen är oträning men borde jag använt handskar?

Rätt mycket fix på händerna och tvättat mig ofta.

Övrigt har tippsen verkat fungera bra.

Blev en del fix ovanpå plattorna.
    Borde väll gå att rengöra när fixen stelnat, eller?

Nu ska jag gå och lägga mig, gissa om sängen ska bli skön :)
    (underbart att kunna jobba själv)

mvh Roland

8. ByggaNytt
    Medlem · Stockholm · 2 711 inlägg

ByggaNytt

Medlem

Bra kämpat, ja det gör (skönt) ont att bygga hus ;)

Handskar brukar inte behövas till fix men använd tunna plasthandskar till fogningen annars kan fingrarna ta stryk...
    http://www.familjenlindstrom.se/images/foga.jpg

Jo, det går att rengöra plattorna efteråt även om det kan vara jobbigt. Jag brukar ha en spann med vatten/svamp för att kontinuerligt svabba av det värsta!

9. optimum
    Medlem · 4 962 inlägg

Hur snart efter sättning av plattor vågar man gå på golvet så att man kan rengöra från fix?
    (tänkte att väntar man för länge så bränner det kanske fast hårdare)

mvh Roland

10. thomas33
    Renoverare · Halland · 4 650 inlägg

thomas33

Renoverare

"Rätt mycket fix på händerna och tvättat mig ofta."

Tänk på att INTE spola ner något kakelfix i avloppet!!!
    Vatten härdar fixet och du har fixat stopp med fix. >:(

Det brukar gå bra att gå försiktigt dagen efter och foga 2-3 dagar efter kaklingen.
    Se bara upp med så att inget skräp kommer ner i fogarna.

11. optimum
    Medlem · 4 962 inlägg

Tänkte det kunde vara kul för er som hjälpt mig med tipps och få reda på hur det gick.

Har gjort som ni tippsat om och nu är golvet klart.
    Blev jättesnyggt och med lite svett och möda så klarade jag det på egen hand utan golvläggaren som jag från början hade planerat att anlita.

Tackar för all er hjälp, den var till stor nytta.

Lägger in en bild där jag var i full fart med fogning i går kväll.

mvh Roland

12. M
    Medlem · Skåne · 3 123 inlägg

Mats Bengtsson

Medlem
    Tänkte låna en gammal tråd då min fråga nästan fick svar i tråden.

Har lagt klinkers på halva golvet, och behöver sitta på knä på det lagda golvet för att lägga resten. Har lagt golvklinkers som varierar i bredd från 3 till 4 till 5 centimeter, och i längd från 10 till 30 centimeter (snyggt men svårlagt).

Frågan är, om jag lagt det nu i kväll, när börjag kunna sitta på knä på det för att lägga resten?

--- Mats ---

13. A
    Medlem · Västsverige · 343 inlägg

Abbedabbe

Medlem
    Ta en kik på säcken. Där brukar det nästan alltid stå när man kan beträda golvet. Är det ett vanligt klass 3 fix brukar man kunna trippa upp på golvet efter ca 12 timmar.

14. M
    Medlem · Skåne · 3 123 inlägg

Mats Bengtsson

Medlem
    Det är en Höganäs rotfix FB13, men det enda jag hittar är tiden till fogning,2-3 dagar.

--- Mats --

15. T
    Allvetare · Skåne · 5 278 inlägg

tank77

Allvetare
    Dagen efter kan du gå på det!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.