Hej,

Jag har blivit frustrerad över en sak.

Jag fick betala 11 500 kr efter ROT-avdrag för att få klinker (30x60) istället för kakel.

Är det verkligen rimligt? Mitt badrum är litet, bara 2,5–3 kvm.

Firman sa att 'det är tunga och mycket hårda plattor'

• Wow
sturnus
  • Laddar…
Vad exakt är det du har betalat 11 500 för? Svårt att göra ett rättvist uttalande utan att veta vad du har fått för pengarna så att säga.

Mvh

• Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Har renoverat mitt badrum. I offerten in gick kakel på väggarna. Men eftersom jag vill ha klinker 30x60 fick jag betala ytterliggare som ett tillägg 11.500kr efter ROT.

Och det va inget som nämndes innan eller?

Ärf det verkligen för att dte är klinkers istället för kakel? Det brukar vara avsevärt dyrare att sätta stora plattor, vilket jag tror måttet 50 cm ger.

Dels måste ytan vara planare än normalt, dels skall de dubbellimmas (fix både på väggen och på plattan), och mer arbete med att justera in dem till rätt nivå osv.

Klinkers kan även vara av typ granitkeramik, som tar längre tid att kapa, sliter mer på diamantklingorna osv.

Men vad har avtalats?

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
"• Plattsättning av kakel på vägg, rak sättning, storlek 15x15 – 30x60, inklusive fogning."

Sen sa jag, jag vill ha 30x60 klinker. Så vipps 11.500kr extra. Platsättaren var väldigt duktigt gjorde jobbet på någon timma. Men bra pengar för dom.

Men det fanns alltså inget avtalat om att dessa plattor skulle vara dyrare att sätta? Det bara kom på fakturan i efterhand?

I så fall borde du kunna bestrida den delen av fakturan.

H hempularen skrev:
Men det fanns alltså inget avtalat om att dessa plattor skulle vara dyrare att sätta? Det bara kom på fakturan i efterhand?

I så fall borde du kunna bestrida den delen av fakturan.
Förklarar jag dåligt?

1. Jag ska renovera mitt badrum och lade ut en förfrågan på Offerta.
  2. Jag fick en offert för totalrenovering av badrummet. I offerten stod det att kakel skulle sättas på väggarna och klinker på golvet.
  3. Jag hittade inget kakel jag gillade, så jag ringde entreprenören och sa att jag i stället vill ha 30x60 klinker även på väggarna.
  4. Jag fick då en tilläggskostnad på 11 500 kr efter ROT-avdrag.
  5. Jag sa "Okej, vi kör på det."
  6. Nu undrar jag här i forumet om den extra kostnaden är rimlig.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
A
Nej du är supertydlig, men du får tänka på att det är ett ett forum, vad jag ser så har inga plattsättare svarat ännu..

Låter som ganska normalt.
Ingen ROT på material och klinkern var garanterat bra mycket dyrare än kalklet. Du har säkerligen koll på vad kaklet, som du ratade, kostade och så även klinkern.

Paul-Staffanstorp
ernstan ernstan skrev:
Förklarar jag dåligt?

1. Jag ska renovera mitt badrum och lade ut en förfrågan på Offerta.
  2. Jag fick en offert för totalrenovering av badrummet. I offerten stod det att kakel skulle sättas på väggarna och klinker på golvet.
  3. Jag hittade inget kakel jag gillade, så jag ringde entreprenören och sa att jag i stället vill ha 30x60 klinker även på väggarna.
  4. Jag fick då en tilläggskostnad på 11 500 kr efter ROT-avdrag.
  5. Jag sa "Okej, vi kör på det."
  6. Nu undrar jag här i forumet om den extra kostnaden är rimlig.
Jag funderar verkligen på varför man i efterhand blir frustrerad när man fått reda på vad det kostar och dessutom accepterat pristillägget men jag slutar inte förvånas härinne längre. 😱🙃😂

Att badrummet är litet gör bara jobbet svårare än om det är stort och lättare att arbeta i vilket många inte heller förstår så det blir automatiskt inte billigare med ett litet badrum än ett som är lite större.

Antal kvadratmeter och andra saker som kan fördyra det hela framkommer inte heller men det är betydligt mycket mer arbete och större krav med granitkeramik och storformatsplattor både vid kapningar och sättningar med dubbellimning etc.
Oftast är det s.k rektifierade plattor (rakskurna kanter) vilket ställer större krav på sättningen för att undvika fogsprång.

Ett pris som du angett här efter ROT berättar inte heller för oss så mycket.

Hur mycket är arbetskostnaden och hur mycket är extra för material då det rimligtvis går åt mer material för sättning av storformatsplattor.
Ingår plattorna i kostnaden ?
Mer slitage på diamantklingor och slipskivor som behövs till granitkeramik och är svindyra.

• Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Vi har precis byggt ett nytt hus och det är som du säger väldigt mycket dyrare med storformat på plattorna än vanliga 30x30. Vi landade nog på lite billigare per m2 för tillägget men då hade vi två stycken 5-6m2 badrum.

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag funderar verkligen på varför man i efterhand blir frustrerad när man fått reda på vad det kostar och dessutom accepterat pristillägget men jag slutar inte förvånas härinne längre. 😱🙃😂
Det är verkligen inget att förvånas över. Det beror på att vi människor tenderar att fatta beslut spontant och utan analys, nästan helt känslobaserat. Ju viktigare beslut desto mer känslobaserat. Varje säljare eller lurendrejare vet detta och utnyttjar det.

Sen funderar vi över händelseförloppet i efterhand och då kickar sociala delar av vår hjärna in, de som överväger saker som rättvisa, alltså om vi har blivit förfördelade, utnyttjade, och om detta var ett bra beslut eller inte.

Av detta skäl läser vi recension av produkter efter att vi har köpt dem och gräms och nojar över husköpet efter tillträdet. Eller funderar på prisets rimlighet efter tjänstens genomförande eller att vi har accepterat offerten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.