Hej,

Jag har tänkt lägga klinker i en del av hallen, innanför ytterdörren. Bjälklaget är CC600 och ovanpå det ligger golvspånsskivor från 70-talet.

När jag letat genom internet har jag hittat att för klinkerläggning ska jag regla upp CC300, det är inget alternativ utan jag kommer utgå från golvspånen som den är, skruvad CC600.

Vad jag har förstått ska man antingen skruva/limma golvgips eller flytspackla. Och det verkar som att flytspackel är att rekommendera vad jag lyckats läsa mig till, så så har jag tänkt att det blir.

I andra delen lägger jag en parkett på 14mm med en golvfoam på 2mm, så totalt höjd 16mm. Denna höjden vill jag helst inte gå över. Lite högre kan väl gå an och avsluta med en list, men jag vill helst ha så liten skillnad som möjligt.

Jag tänker att klinker + fix bygger ca 10mm och då har jag 6mm att flyta upp. Vad tycker ni? Tror ni på detta? Finns det något flytspackel och något fix som är lite bättre om man är rädd för att det inte blir så stumt som det kanske egentligen borde vara?

Uppskattat era tankar!

/PR

Det kan gå men det kan lika gärna spricka efter nån vecka.
Limma en 13mm golvgips med tex Ardex S48 sen klinker på det med vanligt fix, det ska hålla.

Eller chansa och limma en 6mm rep. gips med S48 och lägg plattorna med samma. Nu kommer du googla och se att en säck kostar 1500 :D så det blir för dyrt

• Gilla
AG A och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Det kan gå men det kan lika gärna spricka efter nån vecka.
Limma en 13mm golvgips med tex Ardex S48 sen klinker på det med vanligt fix, det ska hålla.

Eller chansa och limma en 6mm rep. gips med S48 och lägg plattorna med samma. Nu kommer du googla och se att en säck kostar 1500 :D så det blir för dyrt
Tack för svar!

Hehe jag har faktiskt varit inne på S48 innan så det var ingen överraskning. Det är bara någonstans mellan 6-8 kvm, och jag vill hellre att det blir bra än att det blir billigt.

Men om man jämför måste det väl ändå vara bättre att flyta upp 6mm än att limma en 6mm renoveringsgips, eller? Om det hjälper till att styva upp bjälklaget kan ju klinkersplattorna limmas med S48 också.

Är inte så sugen på en höjdskillnad på över en cm

Ärligt så tror jag inte att varken gips eller flyt på 6mm gör varken till eller från... men jag skulle hellre limma gips än flyta så tunt.

På en så pass stor yta så skulle jag limma golvgips och ta skillnaden, det är ändå rätt många tusen du kastar bort i onödan om det inte håller.

Om det nu är så noga med höjdskillnaden så får du väl lägga masonit innan du lägger foam.

Jag limmade golvgips på brädgolv i ett trapphus för säkert 20år sen och än håller det

Redigerat:
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Okej. Jag tackar för svar. Får kanske fundera några varv extra då.

Jag kan inte ha masonit under foamen. Då linear inte golvet i hallen med resten av huset...

Annars är det bara att sopa ur golvet, kapa ner reglarna, komplettera med mer reglar, golvspån limma golvgips och lägga plattor då kan du få det exakt i samma nivå

• Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Concrete screed 6mm ? It makes no sense, especially since most floor tiles are 9-10 mm thick, so your calculations are wrong. This is why there is a high probability that your floor slabs are 18 mm thick - 70's. And the renovation plaster is a complete mistake. Seriously? On the floor?

S sturnus skrev:
Concrete screed 6mm ? It makes no sense, especially since most floor tiles are 9-10 mm thick, so your calculations are wrong. This is why there is a high probability that your floor slabs are 18 mm thick - 70's. And the renovation plaster is a complete mistake. Seriously? On the floor?
I guess concrete screed means "flytspackel"? How thick of a layer do you think is necessary?

Okay, maybe my calculation is off by 2mm depending on what tile I choose, that I can live with. But I don't see what the thickness of my floor slabs (the chipboard) has to do with the calculation? Both my wooden flooring and the concrete screed with tiles will go on top of the chipboard in the scenario I described. Or did we misunderstand each other?

T
Det funkar med att endast lägga 6mm renoveringsgips, har gjort så på ett flertal ställen utan problem. Desutom använde jag helt vanligt fix och inte någon svindyr Ardex S48.

Så om du limmar dit renoveringsgips i fix och sedan klinker med fix så hamnar vi på en bygghöjd på ca 20-22mm. Lägre än så hamnar du inte om du nu inte sänker hela bjälklaget.

P PR96 skrev:
But I don't see what the thickness of my floor slabs (the chipboard) has to do with the calculation?
And it has so much in common that thinner floor slabs bend more. So a thin screed or 6mm renovation gypsum will be exposed to more stress than with 22mm boards :-(

Skulle annars rekommendera att lägga el-golvvärme i golvet innanför dörren och runt där ni ställer skor. Guld värt när det är blött o slaskigt att få det att torka upp av sig själv på en liten stund. Är man rädd om elpriset och värmer bättre på annat sätt går det ju utmärk att ställa scheman så att den bara går på mellan säg 16-20 eller när ni (och barn?) kommer hem.

Nu är jag inte så bra på flytspackel men generellt är 6mm väl tunt, det riskerar att spricka. Samma med 6mm gips. Kolla en tillverkares anvisningar, det brukar vara svaret.

Vill du ha jämn höjd, riv upp, regla tätare=gör ordentligt. Fundera på golvvärme.
Följ anvisningar och klinkern blir lite högre än parketten.

• Gilla
sturnus
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.