Byggahus.se

Lägga Klinker diagonalt

1. Jumilla
    Medlem Nivå 1
    Vi ska lägga klinker på en balkong, och vi vill ha det diagonalt med en ram runt.
    Hur gör vi bäst. Har mätt ut mitten och börjat där, men kanten runt? Lägger man den sist, (då väggarna inte är speciellt raka.. ) Eller först och passar in de plattor som vi behöver skära bort hörnet på...

2. H
    Medlem · Nivå 7
    Det snyggaste är om ni kan få till det diagonala med hela och diagonalskurna halvor som ni centrerar så gott det går i det rektangulära utrymmet.

själva ramen runt om kan ha lite olika bredder det gör ingenting.

• Laddar…
  3. Jumilla
    Medlem Nivå 1
    Tack det var väl det min sambo tänkte oxå...vi hade delade meningar där..

4. H
    Medlem · Nivå 7
  5. H
    Medlem · Nivå 7
    Skär och provlägg ut det diagonala först så att ni får ut måttet på rektangeln, sen kan ni mäta ut och centrera rektangeln och sätta fast detta i fix.
    När detta är torrt så sätter ni ramen, det kan bli ganska mycket att mäta om väggarna är ojämna så då vill man inte ha bråttom. Mät och skär dem en och en och sätt dem i samma ordning.

lycka till.

• Laddar…
  6. Jumilla
    Medlem Nivå 1
    Tackar!! Det är så vi har tänkt det. Förutom kanten på väggen.
    Det är bara att testa, balkongen är inte stor så det ska vi klara!!(y)

7. L
    Husägare · Nivå 15
    Ja provlava så det blir symmetri, och undviker att det blir småbitar vid en kant.

• Laddar…
  8. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 20
    Man kan lägga ut plattorna löst så man ser och klippa till pappersbitar för test om man inte vill offra plattor i onödan

• Laddar…
  9. Jumilla
    Medlem Nivå 1
    Tillbaka igen, för mer råd
    Plattorna är äntligen på plats, nu är det kanten kvar. Väggarna är inte raka, så det blir olika bredder hela tiden på detta. Vi vill ju ha den fula sidan på klinkern, mot väggen, men hur i hela friden, mäter jag,?
    Helst vill jag lägga en klinker mot väggen och rita, ( det kan bli 5 cm i ena änden och 6 i den andra)
    Men då blir det ju den fina sidan mot väggen...
    Tack för att ni är bussiga med era råd...

10. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Lägg klinkern du vill kapa ovanpå den lagda klinkern med kanten längs med den lagda klinkern. Lägg en annan klinker ovanpå och skjut in den mot väggen och rita längs kanten på den översta klinkern på den under.
    Då får du ett exakt mått på hur långt det är till väggen!
    OBS! kom ihåg att ta bort för fogbredden!

• Laddar…
  11. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Hittade en bild på "tekniken"... För parkett dock men samma princip fungerar fint med klinker!
    upload_2020-7-31_10-32-51.png

• Laddar…
  12. Jumilla
    Medlem Nivå 1
    Tror jag fattar!!:rofl:Tackar!!

13. Jumilla
    Medlem Nivå 1
    Nu står det still.....vi vill ju kunna använda två sidor på plattan...men då blir det fel när vi mäter, så här. Finns det tipps även för detta?? :surprised:

14. N
    Medlem · Nivå 5
    Varför inte bara mäta i varje ände av där plattan ska sitta och sen rita det på plattan med fogbredden avdragen från måttet?
    Sen kapar ni den och sen ritar ni nästa mått på andra sidan på det som blir kvar av samma platta och kapar den från det hållet också.

• Laddar…
  15. Jumilla
    Medlem Nivå 1
    Kom på att om jag inte sågar den första ritade, utan vänder det och ritar igen, och sedan sågar, så blev det bra.;)