Byggahus.se

Lägga klickparkett på ojämn linoleum?

1. A
    Medlem · 77 inlägg

anilov

Medlem
    Vi har i tre rum ett linoleumgolv från -59, som har rejäla märken på ett par ställen. Vi har listat ut att det nog beror på att föregående ägare inte har flyttat på sina möbler sedan -89  ::) Så det känns inte helt kul att använda det golvet, det verkar som att smutsen fastnar i märkena. Men vad tror ni, kan man köpa 14 mm ekparkett från Byggmax och lägga över (det funkar för trösklar och dörrar), eller är det för ojömnt? Det är alltså slätt i övrigt, men där tunga bokhyllor stått på möbeltassar är det gropar på ett par millimeter. Jag tänker att det vore trevligt att ha kvar golvet under för lite extra stegljudsdämpning, det är ganska lyhört i huset och jag vill ju inte att grannarna ska störas alltför mycket av stojande småbarn  ;)

I hallen har de bytt golv lite oftare, där ligger det två lager linoleum och sedan ett lager plastmatta. Det blir ju för högt att lägga ytterligare ett lager på, men är det bättre att riva bort allt eller kan jag spara understa lagret linoleum och lägga nytt golv på? Nu är det väldigt mjukt och skönt att gå på, i de andra rummen med bara ett lager linoleum är det hårdare för benhinnorna, har jag märkt. Det känns nästan som att stå direkt på ett betonggolv, och det är ju inte någon njutning direkt.

2. K
    Medlem · 29 inlägg

Karate

Medlem

Re: Lägga klickparkett på ojämn linoleum?

Hej,

jag har inga särskilda kunskaper i ämnet, jag kan bara berätta hur vi gjorde.

Vi har ett lager linoleum från 60-tal på ett betonggolv, och överst ligger en sunkig plastmatta. På ett ställe av golvet har det stått garderober som blottade ett alldeles bart betonggolv när vi tog bort dem.

Killen där vi köpte golvet sa att det var helt ok att bygga upp golvet där garderoberna stått med två lager plastmatta, så att det skulle få ungefär samma höjd som resten av golvet.

Det rådet tog vi, och nu ligger vårt ekparkett klickgolv där och det är hur fint och lent och bra som helst.

Jag tror alltså, baserat på min ringa erfarenhet av ett (1) golv, att det inte gör något om underlaget inte är helt perfekt vattenpass-jämt för att ett klickgolv skall funka. Så kör säger jag :)!

Mvh
    K.

3. A
    Medlem · 77 inlägg

anilov

Medlem

Re: Lägga klickparkett på ojämn linoleum?

:) Tack, det var nog precis vad jag ville höra ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.