Byggahus.se

Lägga klickgolv med klinkereffekt

1. fia_mstd
    Husägare · Skövde · 1 993 inlägg

fia_mstd

Husägare
    Vi skall snart lägga ett klickgolv med klinkerutseende i vårt kök. Svärfar som är underbar i alla lägen, har försökt tala om för oss hur vi skall göra. Men vi kommer inte överens!!! :-[

Han säger att vi skall mäta ut första längden så att det blir lika mycket "klinkerbit" man skär bort i varje ände, som om man lägger vanligt klinker ungefär. Den biten som sågas bort i slutet på högerändenkanten, skall vi sedan börja nästa varv (som börjar från vänster) med. Men vi tror att det inte stämmer med skarvarna om man lägger så. Jag vet att man lägger vanligt klickgolv med träfaner på detta viset, men hur blir det med klinkerutseende? Vill ju att klinkerskarvarna ligger i fas med varandra...

VÅR tanke var att helt enkelt acceptera att det blir en massa spill! Och att man får börja med en ny bräda vid varje varv, för att starta på samma ställer på brädan som varvet innan, om ni förstår hur jag menar. Eller tänker vi helt knasigt? ???

2. S
    Medlem · 205 inlägg

Sonander

Medlem

Re: Lägga klickgolv med klinkereffekt

Ni måste ju fortfarande få skarvarna mellan skivorna förskjutna. Jag la så att jag fick en halv "klinkers" förskjutning i mönstret då blev även skivskarna förskjutna. Och visst , det blir en del spill om man skall lägga laminatklinkers snyggt :D

3. A
    Medlem · 853 inlägg

ama

Medlem

Svärföräldrarna skaffade ett laminatgolv med klinkermönster. Vi satt och räknade på det ett tag och lyckades såga bitarna så att förra varvets bortsågade bit började nästnästa varv och så att "klinker"-skarvarna stämde. Tog en stund och det blev lite mera spill än med trämönstrad laminat, men inte hemskt mycket mera spill.

Det borde stå något i lägginstruktionen också, annars blir det ett golv som snabbt går sönder, plankornas ändar skall ju inte vara bredvid varandra i intilliggande
    rader.

/ama

4. fia_mstd

fia_mstd

Husägare

Nu har vi lagt golvet och fick till det rätt bra, det BLEV faktiskt inte så vansinnigt mycket spill till slut. Väldigt nöjda och malliga blev vi också! ;)

5. Hemmakatten
    Medlem · 11 627 inlägg

Vad kul att det blev bra! :D Kan du inte lägga in en bild så man får se. :)

6. fia_mstd

fia_mstd

Husägare
  7. Hemmakatten
    Medlem · 11 627 inlägg

Snyggt! Men det är lite tapetsering kvar, eller? Tyckte jag skymtade en remsa av den "pigga" gröna tapeten bakom köksbordet.
    Det har verkligen gått fort för er. Det var inte länge sedan ni började och nu är det snart klart! :)

8. fia_mstd

fia_mstd

Husägare

Njs, det var så att tapeterna räckte inte riktigt, så det där får vara så som det är, för det hamnar bakom kyl och frys. Lite gammalt hederligt fusk helt enkelt! :D Vilket även det förra ägarna gjort ursäktar jag mig med... ;)

9. RilleRock
    Medlem · Skåne · 2 339 inlägg

RilleRock

Medlem

Var har ni köpt det laminatgolvet?
    Samt vad heter det?

10. fia_mstd

fia_mstd

Husägare
  11. RilleRock
    Medlem · Skåne · 2 339 inlägg

RilleRock

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.