Byggahus.se
Ska till och lägga lite klickgolv och alla kloka i min omgivningar har självklart kommit med massa tips...
Bland annat denna: "Det är viktigt att första raden blir rak" Står till och med i instruktionerna för golvet.
Men nu min fråga: Rak i förhållande till vad? Väggen som golvet ligger längsmed? Eller den som kortsidorna går mot? Eller latituderna och longituderna?

Sen en annan liten fråga, man säger att man ska lägga golvet ifrån ljuskällan i rummet, men rummet jag ska lägga i är avlångt (3x6 meter) med hela ena långsidan full med fönster.. Jag är lite orolig om det kommer se konstigt ut om jag lägger golvet åt det hållet vad anser ni?

/meskola

Hallå där!
Jag fick samma tankar i mitt huvud i början på min golvläggarkarriär. Jag bor i ett hus som är en bit över hundra år och här i huset finns det ingenting som e rakt. Hur gör man nu då? Jag tog kilarna i "golvläggarkittet" och la dem längs ena långsidan och började lägga ut golvet. Det var en fin springa på ca 5mm längs hela väggsidan fram till mitten. Där blev det helt plötsligt 24 mm och sedan återgick det till 5 mm igen. Vad gör jag nu då tänkte jag, åker till sågen och kollar lite. Där hittar jag till min glädje jättefina golvlister som passar in i huset och de går ut 25 mm från väggen problemet var löst. Som jag ser det så har man lite tur kan man lösa det på detta vis eller så är det bara att ta fram sitcksågen och börja såga. Vad jag tycker om vilket håll du skall lägga golvet på så tycker jag att du skall tänka på följande.
Lägger du golvet längsmed ett avlångt rum så finns det risk att rummet ser längre ut än vad det verkligen är, lägger du det åt andra hållet så får man känslan av att det är bredare än vad det verkligen är, men i grund och botten så är det ju du som bor där så lägg det åt det håller som känns bäst. Ljusmässigt tycker jag personligen inte spelar så stor roll om det bara är ett helt slätt golv utan skarvar. Är det lite större skarvar typ nåt eller något liknande så skall man nog tänka lite mer på det.
Bara lite funderingar och fakta från mig :)

Det ska vara en rak linje på det nya klickgolvet.
Normalt läggs golv längs med den längsta sidan, men det är en utseendefråga hur man själv vill ha det.

Om det är ett klickgolv som är enkelt att ta isär så lägger du ut två längder, då fixeras de så att man enklare får en rak linje. Du kan även sätta dit några lösa golvbrädor på den tredje längden över skarvarna för att stabilisera ytterligare.

Passa nu in din "golvkaka" längs med väggen, mät även mot den motstående väggen så att du unviker allt för smala avslutningsbitar, dvs du kan få kapa både första längden och den sista på motstående vägg.

När du har fått din "golvkaka" på rätt plats så ritar du ett streck som följer väggens omjämnheter och lägger ev. till x cm för att undvika en allt för smal bit när du avslutar golvet vid motstående vägg. Ta en träbit och borra ett hål för en penna, avståndet mellan träbitens kant (som du drar mot väggen) och pennan är det avstånd som du mätt upp tidigare och som ska kapas bort på den första länden av golvbrädor. Det finns speciella strykmått för detta, men det känns lite onödigt om du bara ska lägga ett eller några golv.

Hoppas att jag inte krånglade till det för mycket i min beskrivning.

• Gilla
Funkman1960 och 1 till
  • Laddar…
Fick läsa ett par gånger innan jag begrep, men det är ju ett jättesmart sätt att lösa problemet på (hade samma problem förra året i köket).

Skall ha detta i åtanke nästa gång jag lägger golv, tackar för tipset!

Jag tackar så ödmjukaste för tipsen, dessa kommer att ge mig mycket hjälp på vägen när du govet ska läggas i helgen (annars i början på veckan). :)

Jag har en dum fråga ang. klickgolv.

Jag ska renovera min nedervåning och då vill jag passa på att få samma golv på hela våningsplanet.
problemet är att jag inte vet vart jag ska börja, jag har en lång gång genom hela huset från vardagsrum genom hallen och till köket. Där vill jag såklart ha en rakt och fint golv (svårt att förklara) om jag startar vid ena kortväggen i vardagsrummet så är risken att det inte blir helt rakt när jag väl kommer fram till det långa partiet som binder ihop alla rummen.

Finns det något golv som är konstruerat så att man kan börja "mitt på" och lägga åt båda håll?
Eller finns det något annat knep tro?

Vet inte om jag kan förklara exakt hur jag har det, kanske ska försöka fixa en skiss?

Skiss underlättar. Men ett golv kan inte läggas hur stort som helst, det brukar anges av tillverkaren vilka maxmått som är ok.

stemag skrev:
Jag har en dum fråga ang. klickgolv.

Jag ska renovera min nedervåning och då vill jag passa på att få samma golv på hela våningsplanet.
problemet är att jag inte vet vart jag ska börja, jag har en lång gång genom hela huset från vardagsrum genom hallen och till köket. Där vill jag såklart ha en rakt och fint golv (svårt att förklara) om jag startar vid ena kortväggen i vardagsrummet så är risken att det inte blir helt rakt när jag väl kommer fram till det långa partiet som binder ihop alla rummen.

Finns det något golv som är konstruerat så att man kan börja "mitt på" och lägga åt båda håll?
Eller finns det något annat knep tro?

Vet inte om jag kan förklara exakt hur jag har det, kanske ska försöka fixa en skiss?
Nej, du måste börja i ett hörn och jobba dig därifrån.

Är det en alltför komplicerad form på golvet så får du helt enkelt dela upp golvet i mindre delar, och sätta skrarvlist mellan.

20140201_091811.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jo jag inser nog att det blir svårt att få till detta, som ni ser på ritningen så vill jag lägga golvet så att det går längsgående från V-rum till vänster hela vägen igenom till köket till höger.
Men jag har idag ett golv i v-rummet som är längs med fönsterraden så klart och ´det ser nog knasigt ut om jag lägger på andra hållet. Det får nog bli som det är idag. Längsgående i v-rum och hall, dom ligger då åt samma håll. Sen lägger jag längsgående i köket och lägger en mässingslist mellan hall och kök.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.