Byggahus.se

Lägga klickgolv, Hur listar man när det ser ut så här??

1. A
    Medlem · norrbotten · 10 inlägg

AndreasOlsson

Medlem
    Hej, jag hade tänkt att lägga nytt klickgolv direkt på plastmattan i vårat älvsbyhus men har stött på ett problem eftersom det sitter halvpanel ovanför golvlisten så det går inte att flytta upp den,
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20130328_115658.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20130328_115551.jpg

Hur löser man enklast detta? som ni ser är dörrfodren profilierade också så då går det väl inte att sätta upp smyglist ovanpå? det nya golvet kommer bygga 8-9mm. tacksam för svar.
    Ps. ber om ursäkt för de kassa bilderna men hoppas ni ser ändå :)

2. L
    Medlem · östergötland · 104 inlägg

Lillmalen

Medlem
    Hur många meter?
    Ett alternativ är att såga ur för laminatet med ett multiverktyg ex vis Bosch PMF 180E där du börjar. Ev bara fodren och smyglist i övrigt (men det är fult).
    Blir knepigare med motsatt vägg...
    [h=1][/h]

3. P
    Medlem · Stockholm · 1 376 inlägg

pelle242

Medlem
    Dörrfodren brukar man såga av så att golvet glider in under. Lite precisionsjobb men ett multiverktyg kan vara guld värt.

I mitt tycke är det end rätta att plocka loss golvlisterna och såga av några millimeter så att golvet går under. Kräver lämplig masking, bordscirkelsåg eller sänksåg. Kanske kan man lösa det med handöverfräs?

Alternativt om det finns smalare lister att köpa fast då får du nog måla om lite om det inte skall se konstigt ut.

Det som irriterar mej är att jag haft bröstpanel i ett rum som jag lagit in ett laminatgolv i men kommer verkligen inte ihåg hur jag gjorde. Antar att jag bytte panelen i samma veva.

4. A

AndreasOlsson

Medlem
    Rummet är ca 9x4,5m och 7 dörröppningar så blir kanske lite väl mycket att såga ur med multiverktyg?

5. A

AndreasOlsson

Medlem
    Ja det verkar som att man måste bort med golvlisterna och längdkapa dem så man får under golvet för att få det snyggt, jag tycker det borde finnas nån typ av såg eller fräs för att göra plats för laminatgolv?

6. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 16 689 inlägg

AlfredoPremiumikon: Hand

Besserwisser
    Fast du får ju ändå problem vid två av de fyra väggarna, dvs vid "avslutningen".

7. A

AndreasOlsson

Medlem
    Hmm, ja du har rätt, tänkte inte på det.

8. Nimajneb
    Medlem · Blekinge · 12 090 inlägg

Nimajneb

Medlem
    Nu kommer jag inte ihåg exakt hur nära en sänksåg kommer, men om man vek undan mattan och sågade med en sänksåg längs golvlisten och tog det sista med multmaskinen så är man hemma ganska smidigt.
    Hur nära tex TS55an kommer med snittet finns i några trådar på forumet. (har även för mig att den nya modellen hade tom ett kortare avstånd.)

9. Alfredo

Besserwisser
    • Laddar…
  10. A

AndreasOlsson

Medlem
  11. A

AndreasOlsson

Medlem
    Då är det alltså ett måste att plocka bort lister för att få dit det nya golvet? går det att ta bort listerna utan att förstöra dom helt? eftersom dom sitter så pass illa till.

12. Jante
    Medlem · 639 inlägg

Jante

Medlem
  13. Alfredo

Besserwisser
    Det är nog ingen som kan svara tvärsäkert på det. Du måste nog prova. Har du tur faller de loss nästan av sig själva.(y) Har du otur har något snille limmat dit dom med PL400 eller liknade, och du får loss dom i typ tändsticksstora bitar.:thumbdown:

Viss överdrift åt båda hållen, men för att veta hur hårt de sitter måste man nog prova på plats.

14. L
    Medlem · östergötland · 104 inlägg

Lillmalen

Medlem
  15. A

AndreasOlsson

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.