Byggahus.se

Lägga klickgolv direkt på heltäckningsmatta?

1. H
    Medlem · Örebro · 29 inlägg

Harre

Medlem
    Skall lägga Kährs Linnea i en 70-talsvilla. Det är heltäckningsmattor i hela huset.
    Kan man lägga klickgolvet direkt på denna (istället för foam).
    Givetvis inte på den tjocka/långhåriga mattan i vardagsrummet men kanske på de "korthåriga"?

Har någon några erfarenheter av detta?

2. A
    Medlem · 77 inlägg

annanasen

Medlem

Re: Lägga klickgolv direkt på heltäckningsmatta?

Hej!
    Han själv aldrig lagt klick-golv på heltäckningsmatta, och hade inte provat det heller. Klickgolvet kräver ett jämnt och fast underlag, sviktar det så kan klickskarvarna gå sönder/lossna el likn och man får fula glipor...
    Som sagt har jag sldrig provat, men skulle rekomendera att man tar bort heltäcknigsmattan för att få ett fast underlag.

3. S
    Medlem · 11 inlägg

skanelangan

Medlem

Vi har precis i helgen lagt klickgolv OVANPÅ den gamla heltäckningsmattan i sovrummet, den var kortluggad och har säkert legat där sen början av 80-talet, har inte varit med om några sprickor eller andra fadäserpå klickgolvet det enda är att hundarna halkar runt som bambi på hal is nu när dom inte har samma fäste längre, efter detta var lagt så upplevde vi det som att luften blev lättare i rummet.

4. korsriddaren
    Medlem · Skåne · 217 inlägg

korsriddaren

Medlem

En hård och slät heltäckningsmatta typ nålfilt funkar kanon att lägga golv på. Klapprar inte heller när man går på det så det rekommenderas!

5. E
    Medlem · 2 inlägg

Edis

Medlem

Jag ska lägga golv i ett rum med heltäckningsmatta i helgen och golvläggaren jag köpte golvet av rekommenderade att slita bort mattan. Man kan ju tänka sig att det är en massa "godis" i mattan som har över 20 år på nacken så det känns bra att ha slitit ut den.

Det bästa var att mattan "delade" sig klockrent så det blev ett tunt gummilager som gör att jag inte behöver lägga foam i det rummet. Kanske blir likadant för Er med lite tur  :)

6. H
    Medlem · Örebro · 29 inlägg

Harre

Medlem

Ja man kan ju hoppas...
    Tackar för svar och synpunkter ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.