Byggahus.se

Lägga in vinyl på köksgolv som lutar?

1. F
    Medlem · 4 inlägg

Finalisa

Medlem
    Hej på er duktiga och kunniga! Min fråga är egentligen två frågor.
    Mitt köksgolv är egentligen inte ojämnt men lutar nedåt från mitten, antar att det är någon bjälke där. Det är högre än resten av husets golv, och vad jag kan se ligger det spånskiva under limmad plastmatta. Tolkar det som att tidigare ägare jämnat ut en ännu värre höjdskillnad på det här sättet, men vet ej.
    Dock vill jag göra nåt åt plastmattan, väl förankrad är den och luktar inget, men ytskiktet har blivit jättefult verklgien med åren. Så jag har förstått att man kan lägga vinyl direkt på. Då är frågan, kan jag gå på vinyl-klick (tex Tarkett starfloor) trots nivåskillnader? Plattorna är ju så böjliga tänker jag. Laminat får man ju inte lägga för knarret och sviktandet, men vi har redan knarr så det skulle inte märkas. Så hur är det med vinylplattor? Tillverkaren vill ju att man ska kolla så golvet är rakt först i sin instruktionsvideo, är det för att de vill gardera sig bara. Det blir kanske inte optimalt, men vad kan hända?
    Alernativ två är ju matta, det borde ju funka på höjdskillnaden. Då undrar jag hur stor matta man kan löslägga? Jag skulle behöva en bit på nästan20kvm, då köket är (4*4,8 - skåpen) och skära ut plats för skåpen. Sen skulle jag få rulla ut från två håll på långsidan från mitten och ut åt båda sidorna, för att ens komma in i köket med mattrullen. Är det görbart ens att löslägga en så stor matta?
    Tacksam för tips!

2. B
    Medlem · Stockholms län · 19 434 inlägg

BirgitS

Medlem
    Har inte Tarkett specificerat hur stora ojämnheter som är tillåtna?
    De har de gjort när det gäller andra golvtyper som de säljer.

3. HammarClark
    Medlem · 57 inlägg

HammarClark

Medlem
    Just tarkett vinylklick har haft stora produktproblem med att brädorna släpper i sponten, då på plana underlag. Så skulle nog satsa på ett annat fabrikat
    I övrigt väldigt knapphändig information från dig, hur mycket skiljer det i höjd? Går det i vågor eller ett jämt fall.
    Ja det går att lägga heltäckande matta. Du borde nog ta dit ett proffs som får göra jobbet åt dig så det blir bra

4. F
    Medlem · 4 inlägg

Finalisa

Medlem
    Kanske, jag har inte lyckats hitta instruktionsboken till det golvet.

5. F
    Medlem · 4 inlägg

Finalisa

Medlem
    Ja, ber om ursäkt, har ingen lång bräda till hands just nu. Det är ytterst lite böjt uppåt i en svag båge, hela golvet alltså, som att det sviktar lite uppåt. Tyvärr lite mer fall ned mot hörnet där dörren är. Inga vågor så direkt. Kan försöka kolla upp och mäta :) tråkigt med det märket då, det var där det finaste mönstret fanns! Pergo har en variant där dom skriver att underlaget får ha ojämnheter, så jag får kolla lite närmare på det då kanske.
    Ja det är väl bäst, samtidigt känns det som ett vanligt amatörjobb. Är det svårt? Skulle såklart göra det ordentligt, är inte så sugen på att limma så det var mest lösläggningen av stora mattor jag var osäker på om det blir bra :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.