Byggahus.se

Lägga in parkett - hur gör jag med plastmattan?

1. A
    Medlem · Solna · 377 inlägg

Andreas12345

Medlem
    Hej!

Jag bor i ett hus från 1939. Huset renoverades för ca 10 år sedan och då lades en ful plastmatta in i hela lägenheten.

Jag tänkte lägga in parkett i hela lägenheten, men det visar sig då att jag måste såga av varenda dörr i hela lägenheten om jag lägger parketten direkt på plastmattan. Jag tänkte då att om jag har tur ligger det parkett under plastmattan, och därför drog jag upp den i ett hörn. Märkligt nog ligger mattan på något sorts grått poröst lager som jag inte vet vad det är. Därunder ligger någon sorts väldigt tunn trämönstrad plastmatta, eller snarare plastfilm, och sedan kommer betonggolvet.

Jag undrar nu egentligen hur golvet är uppbyggt och vad jag måste göra för att kunna lägga in parkett. Måste jag ta bort plastmattan, det porösa spacklet (eller vad det nu är) och även den tunna plastfilmen? Och hur gör jag det?

Det jag inte heller förstår är vem som har lagt in den trämönstrade plastfilmen. Jag har aldrig sett något liknande, och huset känns för gammalt för att mattan skulle ha varit där från början.

2. ACME
    Medlem · Ekerö, Stockholm · 2 864 inlägg

ACME

Medlem

Re: Lägga in parkett - hur gör jag med plastmattan

Att riva ut mattor och spackel i hela lägenheten låter som betydligt mer jobb än att kapa några dörrar..
    Jag skulle ha lagt parketten direkt på befintligt golv och gjort de justeringar som krävs kring dörrarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.