Byggahus.se

Lägga heltäckningsmatta *utan* att ta bort golvlist, beskäring?

133 läst  2 svar

1. V
    Medlem Nivå 8
    Hej,

Jag bor i ett relativt nybyggt hus och avser lägga heltäckningsmatta i ett av rummen där det idag ligger ett billigt laminatgolv. Rummet är väldigt enkelt med fyra räta sidor, allt nytt och förhoppningsvis raka fina vinklar vilket borde göra att jag slipper beskära två sidor och således bara skära mattan på en kortsida respektive en långsida om jag kan passa in den övriga biten.

Har aldrig skurit heltäckningsmatta med mattkniv, men jag har sett en hel del videos och har full koll på alla stegen som skall göras med utjämning, dubbelhäftande tejp osv. Noterar att de flesta instruktioner monterar bort golvlister först innan dom beskär mattan för att sedan "låsa" mattan genom att återmontera golvlister. Har sett det ibland stå i instruktionerna "det går även att montera mattan utan att ta bort golvlister"

Mina golvlister är inmålad och fogade, och jag skulle GÄRNA slippa ta bort dom, vill inte beblanda mig med färg eller fog även om många här tycker det är så enkelt och smidigt. Så, nu frågar jag forumet; är det extremt svårt att göra detta med golvlister monterade? Jag förstår ju såklart att beskäringen måste vara perfekt och det finns inga utrymmen för misstag eftersom jag behöver beskära precis rätt. Men är detta så svårt som det verkar? Finns det några "knep" för att se till att verkligen beskära rakt? T.ex att lägga en stållinjal eller något i vinkeln och sedan "följa" den med mattkniven utmed vinkeln i golvlist? Finns det andra knep att ta till för att få det bra?

Tar tacksamt emot tips och tankar från den som provat sig på att lägga matta just utan att ta bort golvlister.

Vol

2. yonna
    Medlem · Nivå 14
    Jag hade höga gamla golvlister som inte gick att ta bort utan att förstöra/spräcka dem. Kompletterade med liten ny list ovanpå mattan. Det blev snyggt. Nu var det en heltäckningsmatta som jag visste skulle bort efter 5/6 år eftersom den var avsedd som lekmatta för småttingarna och golvet var kallt.
    Beroende på mattkvalitet kan den skurna kanten ludda och en list kan förhindra detta.

• Laddar…
  3. V
    Medlem Nivå 8
    OK, här är allt såpass nytt att jag nog inte vill lägga till några lister osv. Mattan som ska läggas är en kontorsliknande variant, dvs väldigt tät och "kort" i luggen. Förhoppingsvis ska den inte ludda så mkt där jag skär, men absolut - det kan hända.

Eftersom flera av instruktionerna nämner att man kan lägga mattan utan golvlister förutsätter jag att det går, jag undrar mer om det kräver yrkeskunskap för att klara eller om man kan göra det som "amatör" - och framförallt undrar jag kring vad för knep/teknik man ska använda för att lyckas få den skuren så exakt som möjligt. Det är egentligen mina huvudfrågor :)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: