Byggahus.se

Lägga grus runt huset

1. P
    Medlem · 59 inlägg

Paasi

Medlem
    Hej har ägt villan i 1år så är ganska amatör med sågått som allt men det växer en del ogräs runt villan som jag irriterar mig på vad ska jag göra åt det? har grävt o kollat lite runt min villa verkar vara matjord sen nån slags duk o sen ett tunt lager nåt slags grus ska vell inte vara jord där rätta mig gärna om jag har fel? Men vad ska jag göra åt det här som är bäst för husgrunden samt att det skulle se snyggt ut samtidigt jag håller på skulle jag vela fixa sockeln
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20200529_135739.jpg
    IMG_20200529_135734.jpg
    IMG_20200526_205517.jpg
    IMG_20200526_205501.jpg
    putset har släppt från frigoliten. Bifogar några bilder här tack till er redan nu

2. P
    Medlem · 59 inlägg

Paasi

Medlem
    En till sak slog mig i tankarna finns det nåt sätt o kolla hur det är med dräneringen? Har läst nånstansifrån men det var ett tag sen så har glömt bort

3. T
    Medlem · Sö · 2 347 inlägg

TheGame

Medlem
    Är det platta?
    Nej det ska inte vara jord.
    Gräv upp marken rund grunden och fyll med grus.
    Gjorde samma jobb själv för ca 12år sen.
    Grävde för hand med spade :D

4. S
    Medlem · 322 inlägg

SvanteC

Medlem
    Hur djupt ner? Hur långt ut? Vilken storlek på gruset? Har precis börjat gräva. Tänkte de kunde vara fint med stenläggning närmst huset... Men kanske inte är OK?

5. D
    Medlem · Skogen · 4 068 inlägg

Derbyboy

Medlem

Rätta mig om jag har fel men översta lagret ska väl vara jord eller annat material som inte släpper igenom ytvatten. Detta material ska ligga med fall från huset.

6. P
    Medlem · 59 inlägg

Paasi

Medlem
    Juu det är platta. Är det nå specielt grus har låst några trådar och har blivit vimsig när det är så många sätt
    Hur djupt ska jag gräva?

7. T

TheGame

Medlem
    Jag vet inte.
    Jag härmade som grannen hade och satte stenplattor då jag hade ett helt upplag på tomten när vi flyttade in som räckte hela vägen runt huset.

Edit dumma telefon som ändrar orden

8. T

TheGame

Medlem
    Jag grävde så djupt att jag komm under grunden nån dm

9. P
    Medlem · 59 inlägg

Paasi

Medlem
    Okej ska man lägga nån slags duk? Och isåfall vars? Kan man på nåt sätt kolla om dräneringen fungerar som det ska?

10. K
    Medlem · Västerbotten · 396 inlägg

Knight

Medlem
    En idé kan vara att gräva dig ner 30-40cm sen lägger du markisolering 50cm bredd längst hela grunden sen dubbla bredden runt hörn så där hat du 2 skivor i bredd. Fyll på med bärlager 18-32 sen 0-16 sista 5cm sen lägger du marksten ca 50cm som du möter upp i samma höjd som gräsmattan. Glöm inte att de ska luta ut från huset

• Laddar…
  11. K

Knight

Medlem
    Finns de källare så kan du gräva lite djupare. De bör dyka upp över delen av dränering i form av tvättad makadam för de ser ut som de här målat med något svårt väggen

12. P
    Medlem · 59 inlägg

Paasi

Medlem
    Ingen källare har jag platta på mark

13. K

Knight

Medlem
    Perfekt då kör du på första förslaget ca 30-40cm max. Kommer du under plattan har du grävt förmycket. Är det en ny byggnad bör de redan ligga markisolering runt då behöver du bara skrapa bort all jord över skivorna

14. K

Knight

Medlem
    Här ser du skivorna som jag pratar om. Bort med all jord över dom

15. P
    Medlem · 59 inlägg

Paasi

Medlem
    Okei nej ingen nybyggnad villa från 69

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.