Byggahus.se

Lägga Granitplattor på spånskiva!?

1. S
    Medlem Nivå 1
    Jag bor i en lägenhet som i hallen har en spånskiva som flyter på sand. Nu idag ligger en trist plastmatta där.

Jag har redan inköpt 12 m2 granitplattor 305x305x10mm

Jag har fått alla möjliga förslag på lösningar för hur jag ska få plattorna att ligga kvar utan att spricka.

Det jobbigaste (förslaget) var att ta bort spånskiva och skotta ur sanden och gjuta upp med betong!

Det enklaste var att riva bort den gammla plastmattan och sedan fästa plattorna med kakellim och använda flexfog emellan plattorna.

Själv är jag mycket nära att nu testa att limma fast plattorna på spånskivan (som ligger på sand) och använda flexfog.

Jag tycker att genom att använda lim och flexfog så borde det väl räcka som flexiblitet mot ev. små rörelser i spånskiva ?!

Granit är väl trots allt lite hållbarare än klinkers...

Har du testat det jag vill göra eller har du något annat förslag?

(Jag är inte sugen på att lägga golvgipsskivor på spånskiva, det känns som kaka på kaka och murbruk är väl gammeldags och onödigt?)

Tack på förhand!

Ps. Om jag har förstått det rätt så är det viktiga här att jag använder flexfog så att plattorna inte "reser sig upp" Ds.

2. G
    Medlem Nivå 9

Re: Lägga Granitplattor på spånskiva!?

Med lite tur kan det räcka med att ta bort plastmattan men det är stor risk att plattorna kommer att spricka. Nu vet jag inte hur stabilt erat golv är men jag har haft likadant golv i en lägenhet och det golvet var det alldeles för mycket svikt i för att det skulle gå att lägga plattor på det. Underlaget måste vara helt stumt för att man ska vara säker på att plattorna ska hålla. Det finns tyvär inga genvägar i det här fallet.