Byggahus.se

Lägga golvspånskivor, kan instruktionen verkligen stämma?

1. P
    Medlem Nivå 17
    Hur sjutton ska jag få ihop det här?

"Skarvning mellan facken är tillåtet, minsta längd är
    900 mm och varje skiva måste fästas i minst två reglar."

Golvet är 510cm långt och börjar jag med en hel skiva så blir det 180+180+180=540. Då kan jag inte börja nästa rad med den biten om minsta längd är 90cm. Delar jag en skiva på mitten så blir det
    90+180+180=450cm alltså bli sista biten 60cm vilket är för kort enligt instruktionen. Har de skrivit fel eller? Läser man Elitgolvs instruktion är minsta bit 200mm om jag förstår det hela rätt. Golvet är från Hornbach, Kronospan. Samma som Byggmax tror jag.

2. J
    Medlem · Nivå 11
    Du får 30cm spill per rad.
    30/510 ger 5,8% spill.

180 + 180 + 150 = 510
    150 + 180 + 180 = 510

Står det så i anvisningen så är det ju det som gäller.
    Sen om du bygger åt dig själv kan man ju alltid göra avsteg.

Men har du räknat på hur många skivor du skulle spara på det golvet genom att göra "fel"?

Finns det 240 skivor från samma leverantör?

3. P
    Medlem Nivå 17
    Blir ju max 2 skivor så det kan jag ta, de var ju inte så dyra. Jo de fanns i 240 längder också men nu är de inköpta och inburna i huset så det blir nog bra.

4. P
    Medlem Nivå 17
    Så här blir det med den uppdelningen. Kommer bara att bli 6cm på sista raden så man kanske ska börja med att längdklyva första raden? vet inte vad minsta bredd är.

5. J
    Medlem · Nivå 11
    Nja det kanske inte blev så bra som jag själv först trodde?
    Hamnade alla skarvar i samma fack nu?

6. P
    Medlem Nivå 17
    Just det, det måste man ju ta hänsyn till. Får hem och mäta lite mer. Gjorde en ny ritning då rummet inte är kvadratiskt.

7. J
    Medlem · Nivå 11
    Ja, med andra märken på golvspånskiva får man inte ha skarv i samma fack som skivlängan/längorna bredvid.
    Men jag kan ju inte säga något om dina skivor då jag inte sett den anvisningen.

8. P
    Medlem Nivå 17
    Här är anvisningarna

9. P
    Medlem Nivå 17
    Det var ju inte helt lätt det här. Blev en del skarvar i samma fack.
    Reglar i rött och skarvar i lila.

Är det någon som kan förklara varför bilderna hamnar åt fel håll fast de är sparade och visas riktigt i datorn?

Redigerat 26 jan 2015 19:43
  10. P
    Medlem Nivå 17
    Det här borde väl funka? 3e raden nedifrån börjar med en 105cm skiva och då hamnar skarvarna på en golvregel istället.

Redigerat 26 jan 2015 21:48
  11. S
    Medlem Nivå 4
    Lägg så många skarvar som det går ovanpå reglar.
    Hamnar en skarv ganska så mitt i facket så stötta med en kortling underifrån. Overkill? Kanske, men det känns bra ;)

12. P
    Medlem Nivå 17
    Fast är inte hela iden med ett sådant golv att man ska kunna ha skarvar mellan golvreglarna? dock inte två bredvid varandra i samma fack.

13. J
    Medlem · Nivå 11
    Jo, så är det, och ibland har man otur med måtten.

14. S
    Medlem Nivå 4
    Som jag ser det så är det inte hela tanken, men det är godkänt och fullt möjligt.
    I ett modernt byggt hus kör man vanligtvis cc600 och då lägger man såklart alla skarvar över reglarna. I ett äldre hus är det sällan exakt cc600 över samtliga reglar och då blir det best effort.
    Men som sagt, det är fullt möjligt att lägga skarvar mellan reglarna också vid behov men jag tycker inte det varken är önskvärt eller "hela tanken". Det är bara möjligt för att göra det någorlunda praktiskt, ekonomiskt och snabbt att lägga golvspånet i de flesta tänkbara utrymmen.

15. P
    Medlem Nivå 17
    Ja det är ju inte så mycket jobb att skruva dit några kortlingar så det kan man väl kosta på sig.