skulle behöva lite mer förvaringsutrymme i huset, har en oanvänd vind (kallvind, oisolerad). Tänkte att man kunde slänga upp julpynt och annat bös som inte direkt tar skada av kyla och viss fukt.
Huset är byggt 1928, 2 våningar och sen vind på det.
Var uppe och rev runt på vinden igår, mellan takbjälkarna (45x150) ligger det ett lager papp, spån (ca 10-15cm tjockt lager), sen brädor mellan takbjälkarna (ca 28x150), någon gammal ”matta” och överst har någon lagt isolering.
Har inga problem med fukt, så vill inte ändra något på ”isoleringen”. Min tanke är att lägga ett lager råspont, eller liknande, ovanpå isoleringen.
Tänkte inte förvara några tunga lådor eller stora laster, men man är ju ändå orolig att huset inte klarar av den ökade vikten. Min tanke är att ställa lådorna ut med sidorna, för att få så lite tyngd mitt på takbjälkarna.
Om jag hoppar/gungar mitt på bjälkarna så känns det att de sviktar/rör på sig.
Spännvidden är ca 350cm, och bjälkarna är alltså 45x150. Tror ni att de klarar av den ökade vikten, eller kan jag förstärka konstruktionen på något sätt?
Regel ovanpå, eller bredvid bjälken, som skruvas i takstolen?
Osäker på om jag får upp 350cm långa reglar upp genom luckan, skulle det gå att skarva de nya reglarna, och ändå få till en förstärkning?
Eller räcker det om jag lägger reglar över flera takbjälkar så fördelas lasten på fler bjälkar än en?
Golvreglarna som du pratar om är hanbjälkar. Deras huvuduppgift är att hålla ihop takstolarna. De är inte dimensionerade för att bära annan last än isoleringen. Därför känns de svajiga att gå på. De klarar dock förvaring av lättare saker som julpynt och liknande. Glasullsmattorna som ligger ovanpå sågspånen är en form av tilläggsisolering som har tillkommit i efterhand. Det bästa är om du först bygger på hanbjälkarna så att ny råspont inte trycker ner isoleringen (som verkar lite slarvigt utlagd). Ta bort de gamla löst lagda brädorna. Utnyttja tillfället till att organisera om det hela så det blir lite mer prydligt.
Golvreglarna som du pratar om är hanbjälkar. Deras huvuduppgift är att hålla ihop takstolarna. De är inte dimensionerade för att bära annan last än isoleringen. Därför känns de svajiga att gå på. De klarar dock förvaring av lättare saker som julpynt och liknande. Glasullsmattorna som ligger ovanpå sågspånen är en form av tilläggsisolering som har tillkommit i efterhand. Det bästa är om du först bygger på hanbjälkarna så att ny råspont inte trycker ner isoleringen (som verkar lite slarvigt utlagd). Ta bort de gamla löst lagda brädorna. Utnyttja tillfället till att organisera om det hela så det blir lite mer prydligt.
Okej. Förstår.
Hittade en bild som liknar vår konstruktion, förutom att vi inte har hanbjälke nummer 2.
Hanbjälke nummer 1 är ca 350cm lång.
Du menar då att jag lägger på låt säga en 45x95 på den befintliga 45x150, så de tillsammans bildar ”en” bjälke som mäter 245 på höjden?
Och om jag känner att cc110 mellan bjälkarna är för långt så får jag regla upp cc60 ovanpå de 45x95 jag har lagt.
Går det att skarva den 45x95 regeln, med typ hålplatta eller reglar ”omlott”, eller är det bara att glömma?
Du bygger på med 45x95 för att få distansen, det innebär ingen förstärkning av hanbjälkens bärförmåga. Du kan skarva hur du vill. Det stora avståndet mellan takstolarna får du kompensera med att välja lite tjockare råspont. I en gammal takstol kallas de lutande takbjälkarna för högben. Begreppen överram och underram används i första hand om fackverkstakstolar. Hanbjälkarna har också till uppgift att minska högbenens dimensioner. Därför kan det finnas fler hanbjälkar .
Du bygger på med 45x95 för att få distansen, det innebär ingen förstärkning av hanbjälkens bärförmåga. Du kan skarva hur du vill. Det stora avståndet mellan takstolarna får du kompensera med att välja lite tjockare råspont. I en gammal takstol kallas de lutande takbjälkarna för högben. Begreppen överram och underram används i första hand om fackverkstakstolar. Hanbjälkarna har också till uppgift att minska högbenens dimensioner. Därför kan det finnas fler hanbjälkar .
Tack för svar. Är med på att det dels är för att bygga upp råsponten och göra plats för isoleringen, men om man lägger 2 reglar ovanpå varandra, borde de då inte bli starkare också, och klara mer vikt på mitten? Eller tänker jag fel?
Som ett förtydligande till @justusandersson kommentar, som jag vet att han redan har ypperlig koll på, så blir det förstås styvare med en regel till uppepå men inte alls så mycket som om de var limmade så de samverkar fullt ut.
Lägger man ihop två reglar med samma dimension (utan friktion) blir det dubbelt så styvt som med en ensam regel. Om de två reglarna förbinds (oändlig friktion) blir det åtta gånger styvare än med en ensam regel.