Byggahus.se

Lägga golv på oisolerad vind - vansinne?

1. M
    Medlem Nivå 1
    I vårt hus finns en vind som ännu är oinredd. Jag ser det som ett långsiktigt projekt att inreda vinden och hade tänkt att sprida både kostnader och arbete över en längre period.

Men för att kunna göra någonting där uppe så behöver jag kunna stå ordentligt.
    Jag har därför skaffat ett gäng 22mm golvspånskiva, c:a 25 kvm av totalt 100 kvm. För att kunna lägga dessa på plats behöver jag ta bort 100mm isolering från det nuvarande taket (vindsgolvet), nu är det 200mm isolering.
    Kommer jag förlora en stor del av värmen på nedervåningen genom att göra detta? Är det bättre att lägga golvet ovanför t ex sovrummet där vi vill ha svalt, istället för t ex ovanför entrén där mycket kalluft kommer in i vinter. Eller är det vansinnigt över huvudtaget? Huset värms upp med direkt-el.
    Ideér mottages tacksamt.

2. M
    Medlem Nivå 1

Re: Lägga golv på oisolerad vind - vansinne?

Tack för svaret. Jo, så misstänkte jag att man kan göra, visste dock inte om isoleringen hjälper när den ligger ovanpå golvspånet. Men jag tolkar dig som att den gör det, så det är väl en jättebra lösning isf.