Byggahus.se

Lägga golv genom dörröppning

1. B
    Medlem Nivå 2
    Ska lägga samma klickgolv i hall och kök. Hade därför tänkt slippa en tröskel i dörrhålet mellan dessa två rum.

Golvet kommer läggas så att plankans långsida kommer gå genom dörrhålet.

Hur hade ni lagt golvet genom denna öppning på bästa sätt? Är osäker hur jag bör göra.
    Har sågat ur golvets tjocklek i dörrfodren och dörrkarmen.

2. T
    Medlem · Nivå 8
    Hej! Jag är inte alls kunnig på detta men ska lägga vinylklick i två angränsande rum utan tröskel. Säljaren i färgaffären rekommenderade att jag lägger dem separat och har en liten list emellan. Detta för att eventuella sättningar eller nåt i ena rummet inte ska påverka det andra.

3. Silver78
    Medlem · Nivå 10
    Nu vet jag inte hur rummet ser ut i övrigt. Men det jag funderar lite på är själva golvlisterna i övrigt. Klickgolvet skall gå under denna. Sen om det skall bli bra utan tröskel så behöver man börja med golvet i den dörren som är på bild så att klickgolvet möts på vardera sida om dörren. Sen får man börja lägga golvet åt varsitt håll. Det optimala med klickgolv är att man börjar och lägger klack i klack från vägg till vägg. Men det jag skrev ovan går det också även om det lite bökigare. Vad du måste mäta innan du börjar är att kontrollera rummets form så att golvet hamnar rakt från början. Men det ser man snabbt genom att lägga ut golvet Kant i Kant en bit.

4. Silver78
    Medlem · Nivå 10
    Men man behöver ju inte en fet tröskel. När jag la in massivt trägolv sist på landet så använda jag mig av en t list som bygger ca 5 mm på höjden. Om den passar in med golvet så tänker man inte ens att den är där.

5. B
    Medlem Nivå 2
    Tack för svaren!

Då bör jag alltså sikta in mig på att börja vid dörröppningen och jobba mig åt vardera håll i rummen.
    Är nog kanske bäst att lämna en springa i mitten av dörrposten och täcka den med en tunn list som ni säger.