Byggahus.se

Lägga golv, billigast möjliga parkett?

1. C
    Medlem Nivå 3
    Vi skall byta plats på sovrum och vardagsrum, och skall passa på att lägga om golven tänkte vi.

Idag har det blivande sovrummet plastmatta med träimitation. Allt blir således ett steg uppåt. Eftersom det är just ett blivande sovrum så vore parkettgolv trevligare, eftersom det sägs vara varmare att gå på. Det rummet ligger nämligen i markplan och är ganska svalt.
    Söker av den anledningen råd om parkettgolv! Har tittat på Byggmax billigaste för 169 kr/m2. Är medvetna om att det kan vara någon skarv som inte stämmer helt i höjd, det är inte supernoga.

http://www.byggmax.se/golv/tragolv/parkettgolv/parkettgolv-ek-lackad-rustik-3-stav-p13486

Finns det några intressanta alternativ? Gärna runt Göteborgsområdet om någon har något tips på det. Bauhaus har ett för 189 kr/m2, finns det någon med erfarenheter kring det?
    http://www.bauhaus.se/parkettgolv-o...=nosto-categorypage-topright#full-description

2. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
  3. hantverkare1
    Medlem · Nivå 12
    Har lagt båda dom golven du länkar till.
    Enligt mig är Bauhaus-golvet mycket bättre.
    Lättare att lägga och framförallt inga uppstickande skarvar.

4. A
    Medlem · Nivå 9
    Har lagt 24 kvm Hornbach Ask 14mm i vardagsrummet och det blev underbart. Jag vill påstå att idag är samtliga lågprisgolv, vare sig laminat eller parkett, helt ok. Dock skall du vara medveten om att kedjorna byter leverantörer och utförande då och då så det kan skilja över tiden.

5. C
    Medlem Nivå 3
    Tackar för svaren! Vad kostade Hornbachgolvet? Deras hemsida är helt värdelös verkar det som, jag hittade ingenting av värde alls. Klickade på golv och hamnade på badrumsavdelningen...

edit: Detta menade jag. Klicka på denna länken, klicka sedan på "produkter och priser". Då möts man av "värt att veta om badrum".. :D

http://www.hornbach.se/cms/sv/se/pr..._parkett_2/lagga_parkett_start/start_227.html

Redigerat 1 jan 2015 10:08
  6. A
    Medlem · Nivå 9
    Vill minnas att det var 239 kr/kvm i november 2012 men det var i alla fall under 250 kr. Priserna kan ha höjts sedan dess. Tyckte Hornbachgolvet hade bäst lyster och bra passform mellan brädorna.

7. C
    Medlem Nivå 3
    Kanon, tack! Lyckades faktiskt navigera fram till något reklamblad som visade en ekparkett för 179 kr/m2. Kan vara värt att åka och titta!

8. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Vill du ha ett golv som känns varmast möjligt, så välj ett trägolv utan lack.
    Absolut inte ett laminatgolv.

9. mariatherese
    Medlem Nivå 8
    Byggmax parkett är riktigt bra. Vi använde den i gäststugan och resultatet och känslan är kanon.

Vill passa på att varna för Boen golv (norskt parkettgolv). Det har vi i hela huset och det är det sämsta golv som jag någonsin råkat på. Det kom med huset och vi skulle inte ha lagt in det. Nu går jag och funderar på om det går att byta ut trots det jobb det skulle innebära. Slipa och lacka om när det bara gått 1.5 år känns som bortkastade pengar.

10. mariatherese
    Medlem Nivå 8
    Bortsett från Boen golv då som är riktig skit... känns som laminat men är mjukt och tål inte att man tappar ett glas. Plankorna sitter inte ihop som de skall och slitaget efter 1.5 år är påtagligt.

11. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22
    Jag skulle absolut inte rekommendera Byggmax parkett, tyvärr.

Läs gärna den här tråden för mina erfarenheter.
    http://www.byggahus.se/forum/golv/221557-byggmax-barlinek.html

Att Byggmax golv fått bäst i test säger inget om hur det är att lägga, hur skarvar känns, hur de hanterar reklamationer mm.

• Laddar…
  12. C
    Medlem Nivå 3
    Tackar för all feedback. Var förbi Hornbach idag och deras golv verkade väldigt trevligt. Säljaren sade att kvaliteten inte skilde nämnvärt från deras dyrare golv, men slitytan/lacken var tunnare.

Bemötandet var kanon, jag fick två direktnummer till avdelningarna för att kunna ringa och ställa frågor och be om leveransbesked när de skulle få in det igen. Han sade även att de kunde ge oss (mig+frun) en liten förevisning hur vi skall göra, om vi handlade där.

Lite kontrast mot Bauhaus där bemötandet ofta består i en vinkning med armen, "det är där borta nånstans". Jag gillar Byggmax, men rekommendationerna här verkar tala mot dem. Då kan det kanske vara värt 10 kronor extra per kvadrat om man handlar hos Hornbach. :)