Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Lägga gångbrädor över lösull

1. A
    Medlem · 57 inlägg
    Dom lila är reglar mellan takstolarna, cc 1200. Dom gröna är tillbygget, också cc 1200. Men det bli cc 600 mellan lila och gröna, varannan. Och där tänkte jag placera råspont eller spånskivor.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot_20180913-183522_QuickPic.jpg

2. R
    Bannad · 3 603 inlägg
    Jepp du kan även fästa reglarna direkt mot stolarna , dom kommer att ligga lite snett men gör inget , blir bara lite längre skruv för att dra fast råspont som är bäst ( dom blir vid hopslag som en hel platta ) och bär bra även om dom ligger lite på en kant .
    Det är nog 120 cm mellan stolarna och 45X95 räcker , vad är måttet på den gröna linjen
    Råspont finns i 17 eller 20 mm och bredd från 95 till 120 mm , grövre och bredare bäst

3. A
    Medlem · 57 inlägg
    Gick upp på vinden och tog lite mått och kort :)
    Det är redan en regel infäst mellan takstolarna. Avstånd 2200.
    Avstånd takstol till lodräta "staget" på samma höjd ca 300.
    Avstånd lodräta staget ut till snedsträvan på samma höjd ca 1150.

45x70 förutom lodräta som är 45x95.

Cc 1200 mellan takstolarna precis som du antog.

Så den gröna linjen i föregående bild skulle kunna vara alltifrån 2800 till 4200 beroende på om man går ut till det lodräta staget eller ut till snedsträvan. Har streckat förlängningen I skissen.

20180913_192024.jpg
    20180913_193409.jpg
    20180913_194618.jpg

Redigerat 13 sep 2018 19:56
  4. R
    Bannad · 3 603 inlägg
    mellan takstolarna i längdrikingen där håller råspont 20 mer än väl , dom är spontade på alla sidor och blir som ett helt flak och starkt , så det är bara att spika , gör som du tänkt eller som jag tipsade om , det blir kanon som lite kallförråd

• Laddar…
  5. A
    Medlem · 57 inlägg
    Toppen, tack Rävlyan! Då reglar jag upp förlängning ut till snedsträvorna och en avlastningregel på tvären för att få cc 600.
    Nu jäklar ska det spikas! (tänkte iof skruva med ankarskruv för balkskor och vanlig trallskruv för råsponten).

Sista frågan: du tror inte alls på en spånskivor om jag reglat till cc 600?

6. R
    Bannad · 3 603 inlägg
    Ta var du vill men en spånskiva , får du upp den på viden i det formatet som du behöver ?? klart finns 60 cm bredd , men ska ev sågas eller dyligt , bättre då med spontat

7. A
    Medlem · 57 inlägg
    Har ingång utifrån idag, en stor lucka i fasaden (enplansvilla). Tänkte fixa access inifrån när det finns något att gå upp till

Tack, ska räkna lite på kostnad - är väl inte helt gratis att regla upp till cc 600 så slipper man det kan det gå på ett ut.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.