Byggahus.se

Lägga flytande plankgolv på mellanbjälklag.

1. Berghiller
    Medlem · 12 inlägg

Berghiller

Medlem
    Hej,

Vi har rivit en vägg mellan två rum på övre plan i vårt 50-tals hus. Då vi kommer lägga ett nytt golv i samband med detta tänkte jag passa på att komma tillrätta med stegljuden från detta rum som stör en del på våningen under.

Jag har läst en del på forumet om detta och det finns en hel del bra förslag, jag vill dock göra det så enkelt/billigt som bara går.

Idag ligger det ett 28mm plankgolv spikat direkt i mellanbjälklagets reglar som är ca 80mm*230mm, bjälklaget är isolerat med spån.

Tanken är att byta ut spånet mot någon form av modern isolering. Sedan tänkte jag lägga en 5mm tjock epdm foam på mellanbjälklagets reglar. På detta ett 30mm tjockt spontat furugolv som jag limmar i sponten och skruvar i fritt hängande reglar som ligger emellan bjälkarna i bjälklaget. Se ritning.

Då kommer hela golvet vila på foamen men ändå vara rejält ihopskruvat utan att bygga för mycket på höjden.

Bortsett ifrån att golvet kanske kommer svikta något, tror ni detta kommer gör någon som helst skillnad på stegljuden på våningen under?

2. M
    Medlem · Västmanland · 654 inlägg

mattoys

Medlem
    Hur stor last tål epdm foamen?
    Det blir ju en rätt skaplig punktlast på foamen eftersom den bara ligger på bjälkarna. Tänker att det är risk att den ganska snabbt blir hoptryckt och inte fyller någon funktion.

Bara en tanke har inte någon koll på epdm.

3. Bernieberg
    Renoverare · Kalmar län · 2 490 inlägg

Bernieberg

Renoverare
    Det är bra tänkt men det vore bättre att frikoppla undertaket än golvet med tanke på att det är tämligen obelastat. Men om det är lämpligt beror ju förstås på om ni renoverar på våningen under också...

4. P
    Medlem · jönköping · 61 inlägg

pappel

Medlem
    intressant förslag med frihängande regel. Har liknande problem och ska lägga massiv golv på övervåningen. Har du länk till den epdm listen du tänkt använda?

5. Berghiller
    Medlem · 12 inlägg

Berghiller

Medlem
    @mattoys Jag tänker att den tål ganksa stor last med tanke på att bjälkarna är så pass breda. Blir totalt närmare 3 kvadratmeter foam totalt.

@pappel Jag har tänkt använda denna foam, har jobbat med den tidigare och den är ganska hård.

6. M
    Medlem · Västmanland · 654 inlägg

mattoys

Medlem
    Så inte riktigt först utan antog att det var ~45 mm bredd, men är de närmare 100 mm bredd så är det nog som du säger inga problem.

7. Berghiller
    Medlem · 12 inlägg

Berghiller

Medlem
    • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.