Jag kikar på att installera en klippare på en yta som gränsar till en gammal grusväg. Marken är förmodligen pepprad med småsten och risken att lastbilar, traktorer, skördetröskor och liknande genar på gräset är överhängande.

Jag tänker att det är lämpligt att lägga kabeln i rör, men vilket? Det är en sträcka på runt 100m.
Och finns det ett smidigt och billigt sätt att gräva ner den i den typen av mark eller är det bara att dra på handskarna och börja jobba?

Pem 16, sug i ett dragsnöre med dammsugaren när slangen är förlagd.
Finns kedjegrävare att hyra men är det inte allt för stora sten borde det gå okej att vicka upp ett spår med en bra skyffel och peta ned slangen i.

tensiden tensiden skrev:
Jag kikar på att installera en klippare på en yta som gränsar till en gammal grusväg. Marken är förmodligen pepprad med småsten och risken att lastbilar, traktorer, skördetröskor och liknande genar på gräset är överhängande.

Jag tänker att det är lämpligt att lägga kabeln i rör, men vilket? Det är en sträcka på runt 100m.
Och finns det ett smidigt och billigt sätt att gräva ner den i den typen av mark eller är det bara att dra på handskarna och börja jobba?
I grusig mark rekommenderar jag kantskärare. Stampa ned och vrid/vicka på en lång sträcka så du får en liten ränna att lägga ned kabeln i. Så det är nog bara att sätta igång! Ett alternativ är ju att lägga på backen och sedan täcka över med jord och så. Betydligt enklare men kostar mer.

Med just förläggning av robotkabel kan det dock komma många kloka förslag om du lägger upp en bild över tomten och hur du tänkt lägga kabeln. Testa det så kanske det kommer ett förslag från någon som tänker utanför lådan, det är lätt att fastna i sina egna tankar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.