Byggahus.se

Lägga asfalt kross. Lim?

1. J
    Husägare · västra götaland · 818 inlägg

jonaslatt

Husägare
    Jag bredda min garageuppfart ca 10 kvd för några år sedan.

Blev rätt bra faktiskt grävde ur, la grus körde padda sen asfalt kross och padda igen. och med tiden blev det mer och mer som asfalt. Men vi byggde ut huset för ett år sedan och lastbilschaffören dumpade gruset till huset där. Isen tog de upp detta med grävmaskinen.

Så nu har det släppt massa och det ser inte bra ut längre..

Till min fråga. Jag ska köpa ett lass med ny asfalt kross och göra om sista lagret.
    Kan man köpa asfalts lim någon stans och blanda i själv så det blir lite hårdare nu när man ändå gör om?

Jag känner en som kör asfalt och jag kunde få några liter lim man han bor långt bort plus att han är bortrest några veckor.

Hitta inget på nätet så kanske inte får säljas till privatpersoner?

2. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 473 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Leta upp ett vägbygge och be att få en skvätt mot en kasse bullar?

3. J

jonaslatt

Husägare
    Kanske funkar?
    Men går det köpa? Antar att det inte är samma som kallasfalt som man använder till tak papp.

Är det bitumenlösning jag söker?

4. I
    Medlem · Dalarnas · 208 inlägg

Ingolainen

Medlem
    Köp hem fräst asfalt istället för krossad & sen padda. Gärna en varm dag med gassande sol.

5. J

jonaslatt

Husägare
    Fräst och krossad e alltså olika?

Trodde det va samma. Jag köpte på Skanska ett släp 300kr. Och det va återvunnen asfalt sa de. Små sten och bindningsmedel typ.

6. Smuttgubben
    Medlem · 22 inlägg
    Det är i princip samma. När man fräser asfalt är det inte säkert att man kan använda massorna på en gång. Då läggs dom på hög och har en tendens att kaka ihop sig. Därför krossar man innan man blandar i en del i ny asfaltmassa. Eller så kan man behövea krossa för att stenarna i fräsmassorna är grövre än det man vill ha i den nya produkten.
    Problemet med återvunnen asfalt är att man inte riktigt vet vad man får, så det är ju inte säkert att ett nytt lass beter sig som det du hade förut.
    Men jag tror också att du kan få till det rätt bra om du slänger ut ett lass en riktigt varm dag och packar.
    Att klistra tror jag inte kommer tillföra särskilt mycket, iallafall inte med tanke på hur dyrt klister är (om du hittar någonstans att köpa).

7. J

jonaslatt

Husägare
    Som sagt det som sitter sen tidigare är precis som asfalt nu. Men har släppt i mitten efter att de har kört med skopa där. Sen har skarven mot gamla asfalten rivits upp..

Jag får åka till Skanska igen och kolla om de har olika alternativ. Helst fräst asfalt alltså? ?

8. J

jonaslatt

Husägare
    Jag läste lite om asfalt fräs. Men verkar som den måste va färsk? Och blir hård om den ligger? Kanske e svårt att åka och få det direkt på släpet sen åka hem och kratta ut det?

9. Smuttgubben
    Medlem · 22 inlägg
    Precis. Om den är nyfräst går det säkert jättebra. Men om den har legat ett tag kan det bli knepigt. Jag skulle tagit krossad om jag fick välja.

Om du får den att gå ihop men inte blir supertät kan du raka över lite 0-2 eller 0-4 så kryper stenmjölet ner mellan stenarna och tätar upp lite.

10. J

jonaslatt

Husägare
    Stenmjöl bra tips.

Nu har jag ett stenhårt underlag när asfaltkrossen har legat några år. Så det blir nog bra denna gången.

Jag har 3 liter asfalt lim hemma. Så blandar väl ihop det med nya karossen så får vi se vad som händer. Tror ni/du 100kg padda räcker? Jag har som sagt ett hårt underlag så ska bara på med ett rund lager kross.

11. Smuttgubben
    Medlem · 22 inlägg
    Jag skulle fokusera limmandet till skarven mot den befintliga asfalten (jag antar att det går en belagd väg utanför din uppfart) så kanske du får det att fästa bättre. Sopa/blås rent så mycket det går på vägen och klistra.
    Beror kanske på vilket klister du har, men oftast blir det bäst om underlaget är aningen fuktigt, men inte blött.

100 kg padda kommer fungera, de man använder vid asfaltering när man inte kommer åt med vält är ofta 70 el. 90 kg och det går ju bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.