Ska lägga en klickparkett med holländskt mönster på ett betonggolv där det tidigare har legat plastmatta, och har kollat igenom underlaget med långt vattenpass för att lokalisera ojämnheter.
Golvet har diffar på 5-6 mm här och där och på två ställen är det upp mot 10 mm (en bula nära dörren och en sänka mot ett innerhörn längst in i rummet).
Golvet föreskriver en maxdiff på 2 mm per 1 m golvlängd, så det ligger jag ju tyvärr en bit över. Något jämnare kan det bli när alla gamla golvrester är borta men det kommer fortfarande finnas diffar.
Vad är mina alternativ här? Jag skulle väldigt gärna undvika att flytspackla hela rummet om möjligt, mest för att jag aldrig har gjort det och har ont om tid. Skulle ett alternativ kunna vara några lager grålumppapp för att jämna ut skillnaderna där det är 5-6 mm, och nåt lager handspackel lokalt där det är större diff, eller tror ni att det är för stora diffar för att det ska funka?
Underlaget kommer att vara Tarkett golvfoam.
Golvet har diffar på 5-6 mm här och där och på två ställen är det upp mot 10 mm (en bula nära dörren och en sänka mot ett innerhörn längst in i rummet).
Golvet föreskriver en maxdiff på 2 mm per 1 m golvlängd, så det ligger jag ju tyvärr en bit över. Något jämnare kan det bli när alla gamla golvrester är borta men det kommer fortfarande finnas diffar.
Vad är mina alternativ här? Jag skulle väldigt gärna undvika att flytspackla hela rummet om möjligt, mest för att jag aldrig har gjort det och har ont om tid. Skulle ett alternativ kunna vara några lager grålumppapp för att jämna ut skillnaderna där det är 5-6 mm, och nåt lager handspackel lokalt där det är större diff, eller tror ni att det är för stora diffar för att det ska funka?
Underlaget kommer att vara Tarkett golvfoam.
Vanligt handspackel (för väggar) håller inte i längden på golv, det är för mjukt och kommer bara att smulas sönder. Det finns dock flytspackel som kan blandas med mindre vatten och appliceras på mindre ytor för hand. Tänk bara på minsta tjocklek, en del spackel kräver 5 eller 10mm som minimum medan andra inte har några sådana begränsningar.
Nu är det ganska stora höjdskillnader, men det går säkert ändå. Det många gör, är att man river/klipper bitar av underlagsfoamen, och lägger ut flera lager på ojämna ställen. Lumpapp, tidningspapper går också bra.
I ditt fall måste du nog hitta tjockare grejer. Masonit nämndes tidigare, vilket är ett bra förslag. Masonit finns också i olika tjocklekar, vilket skulle vara bra för dig. Det svåraste är göra jämna avjämningar. Därför att om du lägger 5-6mm tjock bit i en sänka i golvet, så kommer golvet svikta precis intill. Du måste alltså fylla ut mycket mer av sänkan, så du har 5-6mm där det är som djupast, sen måste du lägga en del som är 2-3mm tjock i kanterna av sänkan. Kanske ännu mer.
Det ska dock sägas att det är bättre att fylla med hårda material, såsom masonit. Många lager av underlagsfoam, kommer också svikta, när man går på det.
I ditt fall måste du nog hitta tjockare grejer. Masonit nämndes tidigare, vilket är ett bra förslag. Masonit finns också i olika tjocklekar, vilket skulle vara bra för dig. Det svåraste är göra jämna avjämningar. Därför att om du lägger 5-6mm tjock bit i en sänka i golvet, så kommer golvet svikta precis intill. Du måste alltså fylla ut mycket mer av sänkan, så du har 5-6mm där det är som djupast, sen måste du lägga en del som är 2-3mm tjock i kanterna av sänkan. Kanske ännu mer.
Det ska dock sägas att det är bättre att fylla med hårda material, såsom masonit. Många lager av underlagsfoam, kommer också svikta, när man går på det.
Jag spacklade med Ardex A46 + E100 på spånskiva med sättningar (ihop med limmad masonit).
Denna produkt tillåter mycket tunna lager, men är ej billig...
Härdar rätt snabbt också, så man har bara 10min på sig att jämna ut.
Denna produkt tillåter mycket tunna lager, men är ej billig...
Härdar rätt snabbt också, så man har bara 10min på sig att jämna ut.
A AG A skrev:Nu är det ganska stora höjdskillnader, men det går säkert ändå. Det många gör, är att man river/klipper bitar av underlagsfoamen, och lägger ut flera lager på ojämna ställen. Lumpapp, tidningspapper går också bra.
Tack för alla tips! Masonit låter som en bra väg framåt för att undvika flytspackel, men antar att man skruvar ner det i betongen då? För annars finns väl risk att det glider runt när golvet väl är pålagt?BirgitS skrev:
Nej, man lägger det bara på plats. När väl golvet ligger ovanpå, kan det omöjligtvis flytta sig.I Intelligence2 skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Lägga in nytt parkettgolv - radonfolie, fuktspärr eller ingendera ?
Golv -
Renovera gammal parkett eller lägga klick-vinyl?
Golv -
Lägga nytt parkettgolv i friskt 70-talshus med platta på mark
Golv -
Bjelin fiskbensparkett - lägga hur?
Golv -
Vilka möjligheter har jag att lägga parkettgolv på betongplatta 60-tals hus
Grund & Markarbeten