Byggahus.se

Lägeskontroll sent...

1. K
    Självbyggare · Skåne · 2 575 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Ni som gjort er lägeskontroll sent, när gjorde ni den?

Vi börjar närma oss slutet på bygget men har inte lagt golv och fixat kök och badrum än. Pratade med en granne som missat att göra någon lägeskontroll vid ansökan om slutbesked och fått ordentligt bakläxa.

Bör jag fixa lägeskontrollen så fort som möjligt eller ska jag vänta tills jag är ännu mer färdig?

Inser självklart att det smartaste hade varit att gjort kontrollen direkt när plattan skulle gjutas men det är lätt att vara efterklok.

2. K

Kallebo

Självbyggare
    Kan ju tillägga att jag är relativt övertygad om att byggnaden ligger helt rätt då kommunen har gjort både grov och finutsättning. Dessutom har jag mätt och jämfört med grannbyggnader och tomtgränspinnar

3. T
    Medlem · Stockholm · 191 inlägg

Tänka

Medlem
    Generellt rekommenderas att man gör lägeskontrollen på formen innan plattan gjuts, då har man en sista chans att justera läget innan det är för sent.

Lägeskontroll krävs definitivt inför slutbesked, och då ska den utföras av en behörig mättekniker som även gör en bedömning av om läget avviker från lovet. Det är ditt ansvar som byggherre att lägeskontrollen med tillhörande bedömning sänds in till bygglovenheten, även om det skulle vara mättekniker från kommunen som utfört lägeskontrollen.

4. K

Kallebo

Självbyggare
    Okej. Det är kanske lika bra att vänta tills jag är nästan färdig. Man skulle ju även kunna anlita någon annan än kommunen.

5. C
    Husägare · Västra Götaland · 2 511 inlägg

crazytok

Husägare
    Man brukar ju göra en utstakning innan plattan, som används som utgångspunkter för att plattan skall hamna rätt.

Sedan gör man en lägeskontroll när plattan är gjuten för att kontrollera att allt stämmer.

Får man ens göra en lägeskontroll Innan plattan är gjuten? Då kan man ju i teorin flytta,ändra allt innan man gjuter men ändå ha rätt siffror i boken? Låter det vara osagt för det vet jag inte, men låter ju lite konstigt.

Med tanke på att du nästan är färdig med huset, så är det ju bara att hoppas att det står på rätt plats. Annars kan det bli dyra sanktionsavgifter och i värsta fall krävas att man river och bygger på rätt plats. Men det sistnämnda bör väl vara långsökt, hoppas jag! :)
    Men har dom gjort en utstakning innan bygget är det nog ingen fara!

Nu är det ju redan lite sent att göra den, så det har ju ingen betydelse om du gör den med en gång mer än att stilla dina sinnen. Huvudsaken är att kommunen har den innan slutbeskedet. Om du låter kommunen eller utomstående göra det har ingen betydelse, tror dock att kommunen är lite billigare. Det var dom iaf i vårt fall.... :)

• Laddar…
  6. Stringfellow Hawke
    Medlem · Stockholm · 1 345 inlägg

Stringfellow Hawke

Medlem
    I min kommun behövdes ingen lägeskontroll om det var kommunens folk som gjort utsättningen.

• Laddar…
  7. K

Kallebo

Självbyggare
    Kommunen har varit rätt hårda med att det ska vara 4,5 meter till tomtgräns så för att vara på den säkra sidan har vi lagt huset 4,6 meter från tomtgräns på båda sidor..

Jag har tänkt att det är resultatet de vill mäta inte plattan som ligger 8 cm in från fasaden därmed har jag inte ägnat det så mycket tanketid. Vi ska ju dessutom bygga balkong, uterum på plintar och murar som inte är påbörjade än, tänker att de ska ju inte behöva komma två gånger... för allt ska väl lägeskontrolleras...

Pratade med en från kommunen när de satte ut ett annat hus här i närheten och då sa han att de brukar tolerera plus minus 10 cm

8. R
    Medlem · 2 644 inlägg

RoBo

Medlem
    Normalt gör man en lägeskontroll innan gjutning. Svårt att flytta om det är fel efter gjutning, och dyrt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.