Huset som är bostadsrätt är från 1948 och tvåvåningshus. Jag bor på bottenvåningen och vill flytta köket från sovrummet till vardagsrummet och ta bort ett icke bärande väg. Stockholmsstad har inte några ritningar på just min lägenhet och inte heller förvaltaren. Jag behöver riktningar för att se avlopp mm och vilka väggar är bärande. Hur ska jag få tag på? Är inte brf skyldiga att hjälpa mig med detta? Hur går man tillväga

T
Om inte staden har några ritningar och inte heller förvaltaren så blir det ju knepigt. Finns byggföretaget kvar, eller vet man om ursprungliga arkitekten har ritat andra hus i närheten så man kan se hur det gjorde i andra hus?
Förvaltaren borde väl ha någon fastighetsskötare som kan veta hur avloppsstammar etc är dragna. För att ta reda på var rören ligger under golvet skulle man kanske kunna spola varmvatten i avloppen och sen använda en värmekamera, eller så tar ni dit en spolfirma som filmar rören - då brukar det gå att se hur de svänger och hur långt det är.

När det gäller bärande väggar så kanske en konstruktör med lite erfarenhet kan hjälpa till att titta på hur väggarna är uppbyggda och var, kanske även fråga grannarna över hur deras väggar går osv.

Det finns folk som säljer tjänsten att upprätta ritningar på gamla byggnader. Om de vänder sig till konsument så brukar de inte vara hutlöst dyra. En konstruktör kan som sagt hjälpa till med vad som är och inte är bärande väggar. Det brukar vara mycket enkelt i äldre hus, före datorerna gick man mycket mer på tumregler för konstruktionen än hållfastighetsberäkningar. VA går att utreda genom att följa ledningarna.

BRFen har ingen skyldighet att leverera sådana ritningar till dig som bostadsrättshavare. Men har man inte alls koll i föreningen är det nog lämpligt att genomföra en inventering så man får ned VA-ledningarnas dragning på papper om det nu inte är uppenbart hur de går.

Kanske läge att sätta sig in lite i föreningens roll här. Föreningen har som sagt ingen skyldighet att hjälpa någon med ombyggnad av huset. Utan det är du som medlem som behöver övertyga föreningen om att det du vill göra är bra för föreningens hus.

Om du vill göra en sådan flytt av kök som du nämner, så är dte mycket som skall stämma. Det mest uppenbara är vatten och avlopp. Många missar att undersöka hur ventilationen kan ändras.

Även om du tänker ha en återcirkulerande kolfilterfläkt i köket så finns krav på att du måste ha en imkanal från köket, på sin nya placering. och i ånga hus är dte bara den ventilationskanal som finns till bef. kök som får anväåndas som imkanal. Det duger då inte att nöja sig med en befintlig ventialtion som finns i rummet dit man vill flytta köket.

Uppfyller man inte ventilatioinskravet så kan man tvingas återställa köket till sin ursprungliga placering efter nästa OVK (periodisk ventilationskontroll).

Men det finns fler falluckor med köksflytt. Vissa hus är ritade så att bullrig verksamhet (som köket) skall ligga separerat från sovrum mellan våningarna. Då kan det vara skäl att inte tillåta en flytt av köket. kan ge bullerproblem på våningen under/över.

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.