Byggahus.se

Lägenhet

1. L
    Medlem · 20 inlägg

lizt

Medlem
    Hejsan!

Jag har en väldigt udda fråga som inte hör hemma här egentligen men jag behöver få lite hjälp av er.

Mina svärföräldrar har en hyresfastighet.
    I denna fastighet finns det två bostadslägenheter en på 40 m2 och en på 100m2 Sedan finns det en rad affärslokaler i fastigheten.

Den större lägenheten har länge stått tom och nu vill jag hyra den. Om jag skulle skriva på kontrakt med dem och betala 3000kr/månaden för denna lägenhet finns det då risk att de blir straffbeskattade på något vis?

Hon som hyr den mindre lägenheten betalar 1500/mån
    för sin lägenhet.
    Och affärslokalen under oss har en yta på över 100m2 och betalar 3500/mån

Är detta ett okej pris för mig att hyra för???
    Tacksam för svar!!!

2. fia_mstd
    Husägare · Skövde · 1 993 inlägg

fia_mstd

Husägare

Re: Lägenhet

Kontakta hyresgästföreningen och kolla med dem vad som är "gängse" kvadratmeterpris i området.

3. F
    Medlem · 335 inlägg

fiddeli

Medlem

Eller kanske med skattemyndigheten ... du måste ju inte säga vilka de är. Standarden i lägenheten är troligen avgörande!
    mvh fiddeli

4. S
    Medlem · 5 inlägg

scrooge

Medlem

eftersom det inte råder något anställningsförhållande mellan dig och dina svärföräldrar så bör inte skatteverket ha något att säga till om.
    Den reglering av hyresnivån som finns gäller ju bara uppåt och således finns det ingen som kan säga något om "för låg" hyra.

5. H
    Moderator · Stockholm · 42 781 inlägg

hempularen

Moderator

Njaa, jag tror att om man hyr ut till underpris (om det nu är det) till närstående så blir det en naturaförmån på samma saätt som att man själv bor gratis i sitt hyreshus.

Frågan är väl om en svärson betraktas som närstående, men jag antar att din maka skall bo där också, och hon bör ju då kunna räknas som närstående. Jag har för mig att jag läst att den hyresnivå man behöver ta ut av sig själv och närstående för att slippa upptaxering är avsevär lägre än gällande bruksvärdeshyra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.