Byggahus.se

Läge att ha is i magen med husköp?

1. G
    Medlem · 2 inlägg

Grannjävel

Medlem
    Hej, long time lurker men skapade ett konto för att få input då jag behöver bolla ränteläget, krasch och bostadsmarknaden. Är för ung för att ha påverkats av 90-talet och 2008 krascherna men har hört historierna...

Sambon och jag letar aktivt boende på västkusten, strax norr om Göteborg. Som förstagångsköpare är det såklart mer pirr och tveksamhet i dessa osäkra tider. Även om vi har bra jobb och vår egna + bankens kalkyler säger att vi har råd och skulle klara av högre räntor så är det nervöst och en otrampad mark för oss.

- Mäklare säger att det fortsatt är god marknad.
    - Booli och Hemnets grafer visar på prisnedgång sedan juni/juli.
    - Föräldrarna menar på att vi bör avvakta några månader och se hur marknaden och ränteläget utspelar sig.

Vi letar äganderätt, radhus eller villa och har en budget på 4-5 miljoner. Årsinkomst för oss båda på ganska exakt 1 miljon brutto.

Spontant känns det kanske vettigt att avvakta men just bostadssituationen är det som hindrar oss att utöka familjen i nuläget vilket är tråkigt. Dessutom har vi varit på visning på ett objekt som har väldigt mycket rätt och vi nog kan tänka oss bo i länge, tyvärr ägarbyte första kvartalet 2023 önskat.

Hur hade ni resonerat? Det är trots allt ett stort steg.

2. lunnabo
    Medlem · Södra Sandby · 869 inlägg

lunnabo

Medlem
    Köp nu!
    Du säger själv att ni har råd med högre kostnader.
    Ni har ett för trångt boende för att kunna utöka familjen.
    Ni tjänar hela tiden nya pengar.
    En eventuell prisnedgång det närmaste halvåret är just eventuell.
    Ni borde fokusera på er livskvalitet.
    Har ni pengarna så använd dem.

3. A
    Medlem · 7 inlägg

adokimos

Medlem
    Bor själv i en angränsade kommun till Göteborg jag vad jag har sett är det inte lika hårt tryck på medelstora villor längre och objekt runt 6-8 miljoner verkar vara alltmer svårsålda.

Ni verkar båda två ha goda inkomster. Jag hade personligen skippat att planera husköpet utifrån externa faktorer som till exempel räntebanan som ni inte kan påverka själva och fortsätt titta på hus utan att stressa till husköp (även om det är svårt). Se husvisningar som en investering i och med det bidrar till erat kommande husköpsunderlag.

Tycker inte heller ni ska vänta på att utöka familjen. Det går ju alltid att trycka ihop sig, speciellt när barnen är små i väntan på huset som ni just faller för.

4. G
    Medlem · 2 inlägg

Grannjävel

Medlem
    Tack för svar, rädslan ligger mest i en ev repris på 90-talets räntesats på 15%.
    Skulle det passera 8-10% blir det kännbart och avkall på fritidsintressen som är dyra. Men det är vi nog inte ensamma om skulle jag tro.

Även om räntebanan inte går att påverka så påverkas man ju. Det må vara omöjligt att pricka en prissvacka men man vill inte heller köpa på toppen eller se räntorna dubblas medan man väntar på inflytt. Hade varit trevligt med tradingview för bostadsmarknaden så man kan fatta faktabaserade beslut :rofl:

Tack, nej du har rätt angående familjen. Det är mest jag som varit negativ till att skaffa unge i vår 3a på 3e våningen utan hiss. Hel ärligt hade jag trott att vi skulle flyttat vid det här laget men vi är kräsna och de flesta objekten som är intressanta har dragit iväg på budgivning.

5. H
    Moderator · Stockholm · 48 382 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Jag brukar förorda att man bör köpa när man behöver byta boende, och sälja när man behöver sälja. Och inte fundera så jättemycket över dett allmänna marknadsläget. Man träffar ändå aldrig helt rätt i tiden.

Men just nu, dagar efter den stora räntehöjningen, kanske man inte skall lyssna allt för mycket på det.

Det kommer att ta några veckor, ev avsevärt längre, innan den nya styrräntan dels har slagit igenom i bankernas boräntor, dels har "satt sig" i folks medvetande.

Det gör att även om toppar och dalar i marknadspriset fortfarande är omöjliga att förutsäga. Så borde vi rimligen kunna vara rätt säkra på att kurvan kommer att vara mer negativ ett tag. Och det är ju lite synd att köpa just nu, om man är övertygad om ex. 5% lägre pris om 2 - 3 månader.

Sedan har jag en annan "teori". På en stigande marknad, säljs fler bra objekt. Folk med en riktig pärla, som egentligen inte måste flytta, undviker att sälja på en dålig marknad. Så det kan vara svårare att hitta en riktigt perfekt bostad om marknaden går ned.

En aspekt som talar för att inte vänta. Är att jag tror att bankerna typiskt är lite sega att ställa om sina budget krav. Om de tidigare krävde att man skall tåla en ränta på 7% i kalkylen, Så kanske motsvarande krav borde vara 10% nu. Jag tror inte att någon bank börjat ställa det kravet ännu, men det kan vara ett argument för att köpa innan de ställer krav som gör det svårare att få kalkylen att gå ihop. Alternativt, om man är försiktig så bör man kanske ställa det kalkylkravet på sig själv nu.

6. C
    Medlem · 14 800 inlägg
    Kan nog ligga någonting i det, men å andra sidan är konkurrensen på köparsidan betydligt mindre och utbudet betydligt bredare på en avvaktande marknad. Rätt trevligt att vara spekulant på en marknad som inte är så utstuderat säljarens marknad.

Men rent psykologiskt verkar bostadsmarknaden dålig på att prisa in den förväntade ränteutvecklingen och speglar snarare dagsräntan. Det är s.a.s roligare att vara nybliven fastighetsägare på en marknad med sjunkande räntor och stigande värden. Finns nog gott om utrymme att vänta in ännu bättre priser om man vill göra en så bra affär som möjligt.

7. Siggelito3000
    Medlem · 157 inlägg
    Behövs inte ens en trerummare första åren med barn, de är där ni är. Så sluta leta ursäkter och börja avla innan åren sprungit ifrån er. Är allting rätt med huset ni tittat på förutom dagens marknad så köp ändå. Det blir säkerligen dyrt de kommande åren men sen kommer värdet att öka igen och räntorna förhoppningsvis gå ner. Är ni rädda för 10% i ränta så bind så fort ni kan. Det kan vara gott att veta hur mycket utgifter man har. Inte minst ifall man ska vara föräldraledig.

Nu är det viktigare än någonsin att köpa bostäder som man faktiskt ska bo i och det under lång tid. Skulle ni veta att ni vill bygga ett eget hus efter ett par år så är det en dum idé att köpa idag. Vill ni däremot ha ett hus att bli gamla och se barnen växa upp i så är risken större att ni ångrar er ifall ni inte köper ett hus som känns rätt på de flesta plan.

• Laddar…
  8. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 32 933 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    I dagens läge är det många som säljer först och köper sen vilket medför att man vill att tillträdet ska ligga långt bort. Våren är ju en mycket trevlig tid att flytta till hus i och med att man då kan börja njuta av trädgården på en gång.

• Laddar…
  9. T
    Medlem · 1 inlägg

TrägenVinner

Medlem
    Det beror kanske på hur viktigt det är för dig att göra en ekonomiskt bra affär vs hur bråttom det är att flytta till ett större/mer passande boende?

10. J
    Medlem · 282 inlägg
    Jag tror du tänker fel. Om man tror att bankerna kommer att dra åt svångremmen kring lånelöftena, så ska du vänta in det före du köper. Om folks lånelöften minskar, så minskar priserna. Det är samma sak med ökande räntor. Om räntan är 2% eller 4% är sak samma om du inte köpt än, då det begränsar vad de andra har råd med också.

Hellre köpa till 4% ränta än till 2% som sedan stiger till 4% liksom.

• Laddar…
  11. M
    Medlem · Funäsdalen · 958 inlägg

Mellanbarn

Medlem
    Första kvartalet 2023 är väl ganska snart? Ska ni istället leta nytt objekt som känns bra och ofta 2-3 månader från kontrakt till övertagande så hamnar ni på 2023. Så för en av dom största affärerna i livet kanske det handlar om ett par månader.
    Utöka familjen tar ju normalt minst 9 månader, om ni inte tänker hundvalp :D.

Marknadsläget och räntor vågar jag inte spå om.

• Laddar…
  12. Flipbed
    Husägare · Västerås · 66 inlägg

Flipbed

Husägare
    Jag tror det kommer vara köparens marknad ett litet tag nu. Men eftersom ni inte ska sälja något så är läget perfekt för er.

Jag håller med andra om att inte vänta. Gå på massor av visningar och lär er vad ni vill ha. När ni lägger bud behöver ni inte vara oroliga för att lägga under utgångspris. Ser att många bostäder är svårsålda så ni kan mycket väl lyckas få ett extra bra pris nu. Besiktiga huset (om ni bestämmer er för det) ordentligt så kan ni vara avslappnade sen när ni flyttar in.

Vänta inte på en framtid ni inte vet hur den ser ut! Finns alltid en ursäkt att vänta lite till.

13. Henningelvis
    Renoverare · Uppsala · 1 159 inlägg
    Tänk på att det kan vara prutläge på hus nu. Det är inte bara köpare som är oroliga för höga räntor, utan också säljare, som kanske redan köpt och är oroliga för att bli sittande med ett objekt som inte blir sålt. Så gå på visningar och kolla på sådant ni kan köpa och ha is i magen vid budgivningen. Större chans att få ett underbud accepterat idag.

• Laddar…
  14. N
    Medlem · 40 inlägg
    Ska man köpa hus bör tidshorisonten att bo vara minst 10år. Då spelar det mindre roll när man köper. Kontentan, köp nu.

15. L
    Medlem · Lindome · 434 inlägg

LoTiX

Medlem
    Försök va metodiska, bygg en Excel eller dylikt där ni sätter poäng på olika saker som kommun/område, placering i området, layout på bostad (simulera ni har fest, gäster, vardag), energieffektivitet (!), renoveringsbehov, tomt m.m.

Gå på massa visningar, poängsätt, försök ha is i magen.

Senaste åren har man kunnat räkna med budgivning på alla hus och lägenheter, vilket gjort att man alltid fått acceptera att ens erbjudande är baserat på vad andra erbjuder sig köpa för. Vissa objekt kommer fortfarande ha det så men fler och fler objekt räknar jag med kommer ha ett enda bud, där har ni större chans att faktiskt sätta ett pris som reflekterar vad ni faktiskt tycker det är värt. Det är inte heller lika bråttom i försäljningarna så fler säljare bör kunna gå med på oberoende besiktning.

Räknar förövrigt med viss ökning i arbetslöshet, är ni i utsatta branscher, sist in på arbetsplats, jobbar på bolag som går dåligt eller så?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.