Krypström brukar avse den ström som letar sig fram på en yta, ofta med hjälp av smuts och nedbrytning (förkolning) av isolermaterialet. Man pratar om en minsta krypsträcka t.ex mellan anslutningsterminaler, som man ser exempel på här.

Elektriska anslutningsterminaler med en indikation på minimal krypsträcka mellan dem.

Sök på tracking och treeing så hittar du lite spektakulära bilder.

Elgnistor mellan plattformar på en isolator visar krypström orsakad av smuts och förkolning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Läckström betyder ingenting speciellt vad jag vet. Ofta förknippas den med liten (i förhållande till den normala belastningsströmmen). Det kan vara en krypström eller ström som tar en annan väg än den normala, t.ex igenom ett isolermaterial.

• Gilla
Nenne67
  • Laddar…
Läckströmmar är ett vanligt uttryck för de strömmar som inte tar vägen tillbaka i systemet via nollan (återledaren)
De flesta inkopplade apparater såsom spis, diskmaskin medför små ofarliga läckströmmar på några mA
Inget som är farligt.
Jfb för personskydd bryter vid läckströmmar på mer än 10 eller 30 mA
Då denna ström medför allvarliga skador ifall den går genom en människa
Vid installation av Jfb så ska det kontrolleras hur mycket naturliga läckströmmar det finns i de grupper den skyddar
Ligger det för nära Jfbn:s märkfelström så ska det sektioneras upp (kompletteras med ytterligare Jfb) för att risken för att ligga för nära triggningspunkten försvinner

• Gilla
Nenne67
  • Laddar…
N Nenne67 skrev:
Skillnaden mellan kryp och läckström? Mvh Nenne
Tack snälla för svar!

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Håller på och utbildar mig till elektriker .. inte lätt.. och är en liten tjej 150 cm .. inga stora kablar för mig .. vet inte vad som kommer att passa mig.. gillade övningen med startmotor i skåp kom gärna m förslag !

Förslag på vad?
Vad för jobb som kan tänkas passa dig eller?
Då behöver vi veta mer om dig och vad du tycker är intressant och vad du har lätt för.
Med slutsats av det du skrev så är det inte nätsidan du ska välja
Var utbildar du dig?

Jag tror inte alls du behöver vara orolig över din muskelstyrka! Jag har jobbat som elektriker i snart två år, mest på nybyggen. När jag utbildade mig såg jag framför mig att jag skulle jobba med service men jag trivs riktigt bra där jag har hamnat! Och jag har blivit rätt så stark under tiden! Det kommer liksom av sig självt. Varje gång du försöker lyfta eller göra något tungt blir du ju lite starkare. Är något för tungt får man använda hjälpmedel eller be nån om hjälp. Ska du nå högt upp använder du stege eller lift. Jag som också är lite mindre kan lättare komma åt på otympliga ställen där de stora starka karlarna inte når, så det har absolut sina fördelar också! Alla behövs.

Jag tänker att om du är osäker på vad du vill göra mer exakt, sök praktik på en stor firma så får du kanske prova på flera olika områden!
Är du intresserad så kommer det bli kul och bra! Var inte orolig! Du har valt ett jätteroligt yrke!

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
lisaskywalker lisaskywalker skrev:
Jag tror inte alls du behöver vara orolig över din muskelstyrka! Jag har jobbat som elektriker i snart två år, mest på nybyggen. När jag utbildade mig såg jag framför mig att jag skulle jobba med service men jag trivs riktigt bra där jag har hamnat! Och jag har blivit rätt så stark under tiden! Det kommer liksom av sig självt. Varje gång du försöker lyfta eller göra något tungt blir du ju lite starkare. Är något för tungt får man använda hjälpmedel eller be nån om hjälp. Ska du nå högt upp använder du stege eller lift. Jag som också är lite mindre kan lättare komma åt på otympliga ställen där de stora starka karlarna inte når, så det har absolut sina fördelar också! Alla behövs.

Jag tänker att om du är osäker på vad du vill göra mer exakt, sök praktik på en stor firma så får du kanske prova på flera olika områden!
Är du intresserad så kommer det bli kul och bra! Var inte orolig! Du har valt ett jätteroligt yrke!
Du har så rätt i ditt inlägg
Är så kul att höra att du trivs med ditt yrkesval och känner att du hittat rätt i livet
Du liksom jag vet att i det här yrket så behövs det fler kvinnor för att få bort gubbigheten inom yrket
Kvinnor kan och i de flesta fall så kan dom mer än många killar och män
Du är en förebild för andra kvinnor i det här yrket
Var stolt över vad du har uppnått och fortsätt att få fler tjejer och kvinnor till att ta steget

• Gilla
lisaskywalker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.