Byggahus.se

Läcker mitt avloppsvatten in i grannens brunn?

1. L
    Medlem · Västra Götaland · 4 inlägg

Laban_62

Medlem
    • Västra Götaland
    • Medlem aug 2011
    • 4 inlägg
    Hej!
    Jag har en In-Drän-infiltration som är från 2002. Den tar hand om både BDT och toa (efter slamavskiljartank). Det blev problem med den i början av sommaren, den svalde inte vattnet. Under sommaren har jag grävt upp så att jag kommit ner till isoleringen som min entrepenör lagt ovanpå spridarröret. Den bestod av frigolitskivor. När jag kollat upp detta med Fann, som ligger bakom In-Drän, så säger dom att det nog är detta som är problemet, att skivorna hindrat syre att komma ner till modulerna. Det borde varit markskivor.

Nåja, detta är inte mitt huvudsakliga problem just nu... Min granne ringde just och berättade att han fått avloppsvatten i sin borrade brunn. Hans vatten var brunt och luktade illa, och han hade just fått provsvar att det var "skit" i vattnet, höga halter av colibakterier, hans vatten är otjänligt till allt.
    Hans brunn ligger c:a 30-40m från min infiltration, i en riktning som är "tvärs men ändå något uppströms" (kan ni förstå vad jag menar?). Min infiltration ligger i riktning från klockan 9 till klockan 3, marken sluttar mot klockan 6. Grannens brunn ligger då c:a klockan 2.
    Tydligen kom hans problem i samband med de häftiga regn som var för någon dryg vecka sedan. Min infiltration är ju uppgrävd en bit ner så att regnet samlas i graven. Men det känns ändå osannolikt att avloppsvatten skulle rinna i "fel riktning" bort till hans brunn. Vet inte hur långt det är ner till berget. Han skall ju ha ett foderrör från marken ner till berget som skydd. Hans brunn är gammal, den är nog från 50- eller 60-talet. Han har sin egen slutna avloppstank intill.
    Om det nu skulle visa sig vara mitt "fel", hur ser ansvarsfrågan ut det här fallet? Jag har alla nödvändiga tillstånd från miljökontoret etc. Finns det någon försäkring som skulle kunna gå in? Jag har GarBo försäkringen, är det till någon nytta här?

2. C
    Medlem · Stockholm · 5 285 inlägg

corre

Medlem
    Låter som det läcker in ytvatten i hans brunn. Med den åldern är det stor risk (rätt troligt) att foderröret rostat sönder någonstans

3. L

Laban_62

Medlem
    • Västra Götaland
    • Medlem aug 2011
    • 4 inlägg
    Det låter ju förhoppningsfullt (för min del). Och att det kanske är en olycklig slump att jag har problem med min infiltration samtidigt.
    Fast nu läste jag precis på miljöförvaltningens hemsida att jag inte får gräva i min anläggning utan tillstånd, nu har jag ju redan grävt ner till isoleringen... Inte bra.

4. T
    Medlem · Skåne · 38 inlägg

timme

Medlem
    Det är något konstigt med den nya lagstiftningen när man som fastighetsägare har totalansvar för sin avloppsanläggning och vad som kommer ut från den, men man kan inte åtgärda den utan att få tillstånd först.

Har liknande problem med avloppsvatten i brunnen, vår egen brunn är också gammal. Vid hög mängd e. coli är det sällan ytvatten enligt vad jag har fått förklarat för mig och läst mig till, utan antingen gödsel från närliggande åker eller avloppsvatteninträngning. I vårt fall tittar vi först på vår egen avloppsanläggning och planerar att fixa till den.

Tänk om du gräver och fixar så det blir bättre och grundproblemet kvarstår hos din granne, vad händer då? Ska grannen ersätta dig för ditt extraarbete? Det är klart man ska ställa upp för varandra, men det är ju smidigare att hitta fel hos andra först och låta dem ta över problemet ;) Din grannes slutna tank kanske har en läcka? Omöjligt är det ju inte.

5. L

Laban_62

Medlem
    • Västra Götaland
    • Medlem aug 2011
    • 4 inlägg
    Japp, det känns mer troligt att det kommer från hans tank, eller kanske från röret mellan hans hus och tanken.

Men om det nu ändå visar sig vara mitt fel, hur ser det då ut med ansvarsfrågan? Grannen skrev på att jag fick ha min anläggning där den nu ligger, och miljöförvaltningen har gett sitt tillstånd, väl medvetna om avstånd till borrad brunn. Blir det frågan om skadestånd på något sätt?

6. G
    Medlem · Sverige · 239 inlägg

Gnor

Medlem
    Borde ju på något sätt gå att tillsätta något spårämne i ditt avlopp, och ett annat ämne i hans avlopp. För att sedan kunna ta prov på vattnet från brunnen. Fast misstänker att en sådan procedur är dyr, om det alls finns någon färdig beprövad metod.

7. L

Laban_62

Medlem
    • Västra Götaland
    • Medlem aug 2011
    • 4 inlägg
    Ja, jag har funderat på något sådant. Det borde ju finnas någon sådan metod, men det kan ju ta ganska lång tid innan dessa ämnen vandrat iväg till hans brunn, om dom nu gör det utan att det inträffar speciella omständigheter med nederbörd och med särskild mättnad i marken etc.

Om jag nu måste prata med Miljöförvaltningen om min anläggning kanske jag måste skaffa minireningsverk eller sluten tank istället, har hört att dom inte lämnar tillstånd längre för infiltration av Kl+BDT. Synd om man måste väcka den björn som sover...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.