Byggahus.se

Läcker igenom taket

1. !
    Medlem · 3 inlägg

.....

Medlem
    Hej.

Jag är tyvärr inte så duktig på sånt här så jag hoppas att någon av er har lite bättre koll än mig. Min man säger att det inte är någon fara men jag tycker det känns som att detta måste åtgärdas?

Jag märkte i vintras att det låg lite snö på golvet på vinden och då förstod jag det som att plasten som ligger i taknocken under pannorna har spruckit. Sedan dess har jag sett små fuktfläckar när det regnat/snöat.

I förrgår regnade det massor och nu när jag gick upp på vinden såg jag att det låg som små vattpölar på golvet. Det gick alltså att torka upp vatten på golvet. Det var lite av extremväder i förrgår så det har ju regnställ ovanligt mycket men visst behöver vi göra något åt detta? Måste man lägga om hela taket eller räcker det att täcka för i nocken? Vi har självdrag eller vad det kallas i huset så jag har förstått att det måste få vara lite självrannsakan och att man inte får täppa till helt.

Hoppas att något lite kunniga än mig kan ge mig lite kloka råd!

2. T
    Medlem · Sö · 2 680 inlägg

TheGame

Medlem
    Ja du måste täta i nocken.
    Ser ut som nån form av duk som undertak?
    Den är dåligt lagd om det är hål där uppe.
    Det ska ligga över nocken.

3. !
    Medlem · 3 inlägg

.....

Medlem
    Taket är 30 år gammalt så jag gissar att det gått sönder med tiden. Jag har förstått det som att det legat en separat plast vid nocken. Men tack då ska jag stå på mig om att vi ska lägga ny plast i nocken. Hoppas att det inte är för svårt!

4. H
    Renoveringsnovis · 105 inlägg

henche

Renoveringsnovis
    Kanske går att ta bort plattorna och lägga dit ett nockband som provisorisk lösning. Borde hålla ett tag. OBS: Lekmannakomentar, finns kunnigare personer som kan svara.

5. !
    Medlem · 3 inlägg

.....

Medlem
    Ja efter att ha läst lite mer så har jag landat i det också så idag åker jag och köper nockband.
    Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.