Byggahus.se

Läcker från koppling för diskmaskins invatten.

1. Johan1965
    Medlem Nivå 1
  2. Huvudbrytaren
    Medlem · Nivå 8
    Jag har aldrig monterat en sån men jag undrar om den röda grejen i inloppsröret verkligen ska sitta där efter monteringen?

3. Johan1965
    Medlem Nivå 1
    I denna video ser det ut som röda skall vara där, som sil.

4. TomasJor
    Medlem · Nivå 10
    Om det är rätt gänga så har du antingen dragit åt det för lite eller så har du en skadad packning.
    Pilla loss packningen, kontrollera, skruva ihop UTAN packning, kontrollera hur djupt du kan skruva = det blir stumt, skruva ihop MED packning och du skall inte riktigt kunna skruva lika långt och sista biten fjädrar lätt.

5. Johan1965
    Medlem Nivå 1
    Så du tror det inte spelar ngn roll att ingångsröret har större diameter än slangen och inloppet till aquastoppet? Tånkte på tryck/flöde?

Skal prova det du föreslår.

6. T
    Medlem · Nivå 11
    Det som tätar i aquastoppet är den svarta packningen i botten. Den ska täta mot en slät metall del som är gängad med rät gänga. Jag tycker det ser ut om att avstängningen där du ska koppla på inte är slät utan tänkt att använda med rör och klämring. Då är det svårt att få tätt och det är lätt att skada packningen.

Torka av och kolla om det verkligen är plant. Annars kan du sätta en nippel r15-r15 för att få en slät ände

https://www.gelia.se/10_gel/gelia-vvs-1/ror-rordel-och-ventil/metallrordelar/3006081032/

7. TomasJor
    Medlem · Nivå 10
    Nej absolut inte, den strypningen har du redan innan i ventilen.
    Tror snarare på skadad packning pga konisk ventil som toolman observerade.

• Laddar…
  8. electroluxaren
    Medlem · Nivå 16
    Precis som toolman77 skriver
    Sätt dit en adapter till för gummipackning.

• Laddar…
  9. Johan1965
    Medlem Nivå 1

Nu har det sluta läcka. Jag köpte nippel och lade i en röd bricka i den samt tejpade gängorna. Det konstiga är att det läckte inte när jag hade stopper påskruvat. Tack för tipsen!

• Laddar…