Läckande Whirlpool

3k läst  4 svar

1. G
    Medlem Nivå 6
    Har en Whirlpool diskmaskin på kontoret som funkat hur bra som helst i ett antal år. I samband med att vi bytte kontor och den fick åka lite pirra och installeras på nytt så fick den lite knas för sig. Den står och småläcker lite in i maskinen, alltså den verkar inte stänga helt i ventilen utan maskinen fylls sakta med vatten och efter ett par dagar är det så pass med vatten i den att den börjar läcka ut genom luckan (om den är öppen vill säga...).

Måste ju alltså vara en ventil som bråkar men min fråga är vilken ventil? Sitter det en ventil i maskinen eller är det "bara" ventilen på slangen som ombesörjer påfyllning? Och var får man tag på reservdelar till en sådan här sak i Stockholmsområdet?

2. G
    Medlem Nivå 6
    Men harregud! Här måste ju finnas massor med tokar som inte gjort annat än skruvat i sina gamla diskmaskiner hela livet?

Se så, fram med kunskapen nu. Vad hittade ni i dem när ni fick ner dem i sina beståndsdelar?

3. B
    Medlem Nivå 5
    Det sitter en elektromagnetisk ventil säkert direkt efter vattenanslutningen på maskinen .
    Dessa går att byta utan problem men är det en maskin äldre än 8-10 år är det inte värt att ta dit någon servicegubbe.
    Prova med att stänga av vattnet och skruva bort inkommande vattenanslutning på maskinen ,ta en skruvmejsel och försiktigt rengör i "röret in i maskinen.
    Det brukar i bland bli lite slagg-produkter (rostflager mm från rör) som kan fastna precis i ventilmynningen så den inte sluter tät.
    Funkar inte det så får du kontakta någon från Elektroservice , Elektrolux hemservice eller liknande firma .

4. Faidros
    Medlem Nivå 10
  5. G
    Medlem Nivå 6
    Tror ni är inne på rätt spår. Jag tog det lite kallt och har kört några diskar nu och det verkar som att det tätar nu igen. Satsar på att det bara var tillfällig skit som satt sig på fel ställe, även om jag har den rackarn under uppsikt! Lockar inte att skruva med den i onödan....

Tackar!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: