7 668 läst · 9 svar
8k läst
9 svar
Läckande vatteburet element
Jag har precis haft mitt element i köket borttaget, och har bytt ut lite delar på den för att kunna sätta på en termostat istället för det gamla vredet. Nu när jag har satt dit den igen så läcker det. Misstänkte att jag hade varit för snål med gängtejpen och tog bort elementet, och drog på runt 8-10 varv.
Men det slutar inte att läcka. Läcker iof lite mindre nu än tidigare, men fortfarnade ett läck.
Finns det något bättre alternativ än gängtejp som fungerar?
Andra gången hade jag även på någon pasta som jag fick av en rörmokoare.
Väldigt irreterande då det är ett väldigt litet läck, men tillräckligt stort för att vara ett problemn.
Tacksam för svar!
Men det slutar inte att läcka. Läcker iof lite mindre nu än tidigare, men fortfarnade ett läck.
Finns det något bättre alternativ än gängtejp som fungerar?
Andra gången hade jag även på någon pasta som jag fick av en rörmokoare.
Väldigt irreterande då det är ett väldigt litet läck, men tillräckligt stort för att vara ett problemn.
Tacksam för svar!
Produkter som diskuteras: "gängtejpen"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Såg nu igår att det har börjat läcka mellan koppar och element. Är lin mycket bättre än vanlig gängtejp? Har kanske varit lite snål med tejpen och får göra om det igen och lägga på några varv extra. För det finns inget sätt att ordna det efteråt på?
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Lin och pasta är 10 gånger bättre än gängtejp tyvärr. Har aldrig misslyckats med en lin+pasta medans gängtejp är betydligt värre.
Vissa saker GÅR inte att få täta med tejp medans lin+pasta bara tjoff klart.
Säger tyvärr för det är ett förbaskat kladd med pastan och klipp med linet. Önskar det fanns lin med pasta på rulle
Vissa saker GÅR inte att få täta med tejp medans lin+pasta bara tjoff klart.
Säger tyvärr för det är ett förbaskat kladd med pastan och klipp med linet. Önskar det fanns lin med pasta på rulle
Inte koppar, menade mässing Lite snurrig idag.
Får nog ta bort det där förbaskade elementet igen och slänga på med lite lin isåfall. Har 4 element till i huset som ska bytas eftersom, men då har jag lärt mig den läxan att använda lin från början. Synd att det inte går och laga i efteråt...
Tack för alla svar!
Får nog ta bort det där förbaskade elementet igen och slänga på med lite lin isåfall. Har 4 element till i huset som ska bytas eftersom, men då har jag lärt mig den läxan att använda lin från början. Synd att det inte går och laga i efteråt...
Tack för alla svar!
Kör locherpasta jag, kostade typ 15 spänn och jag har dragit ihop säkert 50 kopplingar med den tuben och ännu är den inte helt slut
Har massa gängtejp som är helt ny och efter linupptäckten även utan användningsområde
Har massa gängtejp som är helt ny och efter linupptäckten även utan användningsområde
Gängtejp funkar, men man måste lägga på minst 15 varv oavsett dimension,
allt enligt en gammal räv..
och peppar peppar men det har aldrig läckt..
För övrigt får endast gängtejp användas på fjärrvärme vilket, om det används rätt tyder på driftsäkerhet. Lin är ej tillåtet.
allt enligt en gammal räv..
och peppar peppar men det har aldrig läckt..
För övrigt får endast gängtejp användas på fjärrvärme vilket, om det används rätt tyder på driftsäkerhet. Lin är ej tillåtet.
Produkter som diskuteras i tråden