hallåj!
Köpte och fick installerat en 7 år gammal Metro therm vvb som jag snabbt insåg börjat läcka kring dykröret/elementet.
Tömde på vatten och skriva loss och insåg att det var mängder med kalk men även att dykröret rostat. Kan det vara detta som orsakat läckaget? Kan det vara så illa att det är något litet hål i dykröret som gör att det läcker? Eller ska man satsa på att det var packningen som också var full med rost/kalk som var boven?
Känns dumt att slänga och köpa helt ny med alla kostnader som det innebär när denna står på plats och ”färdig” att köra så att säga... Så är det till att köpa nytt dykrör eller ska man investera i en helt ny? Som kanske inte är full med kalk/rost invändigt också...
Vad anser ni?
-
-
10 okt 2018 13:20 #2
Du säger dykröret , Metrotherm OK Typ/modell ?? , det ser ut som det skulle vara en emaljerad och då är det ett keramiskt element i den , dykröret har jag för mig sitter i samma del som patronen
Ta ett foto så hela VVB och den del som du tagit bort så syns det och du kan få exakt vad som kan göras -
10 okt 2018 13:23 #3
Tack för snabbt svar
Men ja, precis! Det är en emaljerad. Stack precis hemifrån men det stämmer att det är ett keramikrör som jag först plockade ur ”tuben”.
-
10 okt 2018 13:32 #4
Kommer inte ihåg nu men är det röret för patron eller dykröret för termostaten som gått , har för mig att det för termostaten sitter i den delen med s.k. tuben
-
10 okt 2018 14:14 #5
Precis. Det smala röret har termostat i sig, sen det bredare sitter elementet i.
Så frågan är nu om jag ska bekosta ett nytt dykrör : https://www.vvsbutiken.nu/product.h...er-inkl-cu-packning-och-anod?category_id=1121
Och hur ska jag göra med innandelen i beredarn. Räcker det med att spola ut den och gräva bort allt kalk? Eller finns risken att den är skadad och det är inte värt att lägga ett par tusen på reservdelar?- Laddar…
-
10 okt 2018 14:33 #6
Det avgör du själv , men dom brukar hålla ett tag dom där , sen så är du i skåne och där är det kalk i vattnet och det sätter sig i burken ., men bara spola ur ordentligt så håller det säkert flera år , det blir mycket skit som kommer ut
Priset är rätt med . Om du nu byter så se till att det är riktigt rent på ytorna , rensa med en kniv och lite sandpapper efter
och ingen smörja