Är det flera än jag som har haft problem med att Thermopanels inbyggda koppel börjat läcka på relativt nya radiatorer?

När vi kom hem efter att ha varit borta en helg i juli 2019 så upptäckte vi att en radiator läckt ut allt vatten på parkettgolvet. Huset är 11 år gammalt precis som radiatorerna.
Inte kul!!

Felanmälde direkt på morgonen till Länsförsäkringar och ägnade resten av dagen att jaga hantverkare och VVS-folk.

Dagen efter kontrollerade jag de övriga radiatorerna och upptäckte att en radiator till hade börjat fukta på exakt samma ställe på det interna kopplet (precis där röret böjer längst upp). Trodde inte det var möjligt att två radiatorer kunde gå sönder samtidigt men så var det. Stängde av till/från vattnet och släppte ut trycket och stoppade läckaget. Ringde LF och felanmälde den andra radiatorn och fick då veta att det blev en ny självrisk eftersom det inte var samma skadetillfälle. Fantastiskt.. Inga protester hjälpte.

Tog kontakt med Thermopanel som kom ut och sågade itu den första radiatorn men kunde inte säga vad som var fel. De tog med sig kopplet för analys och återkom sedan och ville ha en vattenanalys också.

Radiatorerna byttes, liksom parkettgolv och en del av väggen.

Thermopanel hördes inte av och svarade inte på flera månader trots påstötningar.

Två månader senare började en tredje radiator läcka på exakt samma ställe som de andra två. Hann stoppa läckaget på denna radiator också innan golvet skadats. Skadeanmälde till LF (tredje självrisken) och de skickade ut en besiktningsman som konstaterade att det ganska säkert handlade om fabrikationsfel då alla tre radiatorer börjar läcka på exakt samma ställe.

Kontaktade Thermopanel på nytt med denna nya information och fick nu reda på att vattenanalysen inte hade visat något konstigt, inte analysen av kopplet heller men att de faktiskt hade fått in en felanmälan på en relativt ny villa som hade fått läckage på samma sätt. Denna var dock fortfarande under garanti ( 10 år). De misstänkte att felet kunde hänföras till Nibe värmesystemet !!!!
Jag fick besked att jag inte kunde räkna med att få någon hjälp från deras sida.

LF informerade mig nu också om min villahemförsäkring nu inte längre täckte flera läckage från radiatorer då felet var känt av mig och jag måste åtgärda felet (byta ut alla radiatorer).

Ser ingen annan utväg än att byta resterande radiatorer (till annat fabrikat) för att få lugn och ro och få försäkringen att gälla igen. Något bra förslag på hur jag kan gå vidare?? Närbild på en radiator med synlig korrosion och skador på det interna rörkopplet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Att felet skulle bero på din Nibe-värmepump låter helt osannolikt. Jag hade ringt Nibe och sagt att Rettig/Thermopanel skyller på deras produkt, och frågat hur de ställer sig till det.
Ibland kan det hjälpa att röra runt lite i grytan.

Det hade varit intressant att se en bild på läckaget.
Ni har inte behövt fylla på systemet ofta, så vattnet har syresatts?

Bra ide. Gör så i morgon.

Lagt in bild som visar läckaget. Nej, vattnet är aldrig bytt och var äckligt svart när det läckte ut på parketten....

L lordi skrev:
Att felet skulle bero på din Nibe-värmepump låter helt osannolikt. Jag hade ringt Nibe och sagt att Rettig/Thermopanel skyller på deras produkt, och frågat hur de ställer sig till det.
Ibland kan det hjälpa att röra runt lite i grytan.
Ringde Nibe idag och de hade inte hört talas om det här felet och ansåg det helt uteslutet att felet på radiatorerna skulle ha något med deras värmepumpar att göra.

• Gilla
lordi
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.