Monterade av och isär mitt slotsvred igår. Rengjorde så gott jag kunde och monterade ihop det igen. Tyvärr så läcker det nu.
Har läst lite om att renovera/packa om slottsvred men inte riktigt blivit klok på hur man gör. I mitt satt det ingen fjäder eller någon packning av något slag vad jag kunde se. Har läst att vissa monterat en o-ring när deras vred läckt men var ska den sitta då?
Bifogar bilder och en liten film på hur mitt ser ut och hoppas på hjälp från detta fantastiska forum och alla kunniga här inne.
Har läst lite om att renovera/packa om slottsvred men inte riktigt blivit klok på hur man gör. I mitt satt det ingen fjäder eller någon packning av något slag vad jag kunde se. Har läst att vissa monterat en o-ring när deras vred läckt men var ska den sitta då?
Bifogar bilder och en liten film på hur mitt ser ut och hoppas på hjälp från detta fantastiska forum och alla kunniga här inne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag är inte helt hundra om jag ser rätt här, men har du inte en pytteliten spricka i huset? Då hjälper nog tyvärr ingen packning utan man får snällt ersätta ventilen.
Bra syn du har.
Ser ut som en liten spricka faktiskt.
Dock är det på andra sidan muttern det verkar läcka. Kan testa laga sprickan med kemisk metall eller något kanske.
Funderar på att byta till modernare ventil med termostat. Behöver då en adapter till anslutningen på elementet som jag ännu inte hittat.
Jag är inte alls hemma på vattenelement. Första gången jag har sådana.
Ser ut som en liten spricka faktiskt.
Dock är det på andra sidan muttern det verkar läcka. Kan testa laga sprickan med kemisk metall eller något kanske.
Funderar på att byta till modernare ventil med termostat. Behöver då en adapter till anslutningen på elementet som jag ännu inte hittat.
Jag är inte alls hemma på vattenelement. Första gången jag har sådana.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Om hela t-delen är sprucket så skulle jag byta allt, även rören till radiatorn. Att bara byta den delen som verkar sprucken är nog svårare om du inte har tur och hittar en motsvarande med exakt rätt längd och gänga...
Hitta ett ställe där det är en gänga som är lätt tillgänglig och byt därifrån. Frågan är då, hur ser det ut där röret går in i väggen, har du någon skarv där? Eller byter du från nederkant och sen byter hela röret in till radiatorn. Är det lätt att tappa ur vattnet, passa på nu när det är varmt ute och ta med grejorna till en vvs handlare och kolla vad de har...
Det börjar dock då bli ett rätt stort jobb, om man inte gjort det förut.
Hitta ett ställe där det är en gänga som är lätt tillgänglig och byt därifrån. Frågan är då, hur ser det ut där röret går in i väggen, har du någon skarv där? Eller byter du från nederkant och sen byter hela röret in till radiatorn. Är det lätt att tappa ur vattnet, passa på nu när det är varmt ute och ta med grejorna till en vvs handlare och kolla vad de har...
Det börjar dock då bli ett rätt stort jobb, om man inte gjort det förut.