Byggahus.se

Läckande rörskarv i badrum - hur fixa?

1. Z
    Medlem · 128 inlägg
    Hej!

Jag ber om ursäkt för att jag inte vet vad dessa saker heter men jag gör mitt bästa! En idé vore väl att ringa in en rörmokare men jag lär mig hellre saker på egen hand än att ringa in folk och betala tusenlappar så fort något händer. Hur som helst..

Bakom duschkabinen (Därför bilderna är tagna från en så dålig vinkel) så sitter det som en skarv varifrån vattnet går upp mot kabinens blandare och någonstans kring dessa skarvar så läcker det vatten, exakt var det läcker kan jag inte se förrän jag har monterat ned kabinen och flyttat på den. Dock är min fråga vad det är som kan vara på tok här? Det ser ut att sitta något form av ludd som man kan täta med vid skarvarna och jag antar att det jag borde göra är att skruva upp dessa skarvar och byta ut tätmaterialet? Eller kan det röra sig om att det finns packningar häri som behöver bytas - vilken dimension kan det isåfall röra sig om?
    Hur gör man för att skruva upp dessa skarvar? Sätter man en skiftnyckel på vardera sida och skruvar av dem samtidigt? Och hur hårt ska man skruva åt när man sätter tillbaks allt? Så hårt man kan eller "lagom"? Kan dessa skarvar i sig behöva bytas ut? Helt enkelt skulle jag behöva veta vad jag kan köpa på mig och ha till hands när jag väl börjar skruva isär dessa grejer eftersom vi då står utan en dusch och har en bit till närmsta bygghandel!

Jag har bild på någon tätremsa hemma som jag nyligen använde för att täta en diskmaskinsanslutning, kan den användas här istället för nuvarande tätmaterial?

All hjälp uppskattas stort!

2. ekaa88
    Husägare · Södermanland · 1 438 inlägg

ekaa88

Husägare
    Ser ut som conex kopplingar. Sitt lugnt i båten så pingar vi VVS-gurun @Krilleman

3. Z
    Medlem · 128 inlägg
    Tack ska du ha! :)

4. Rickard.
    Medlem · Riktiga Norrland · 4 981 inlägg

Rickard.Premiumikon: Trä

Medlem
    Du har 3 olika tätningssätt på dina kopplingar så vad du bör göra beror lite på. Längst upp har du anslutningsslangar som tätas med en packning som kan bytas om det behövs.

Ventilerna är tätade med lin-garn som är överlägsen gängtejpen. Antingen googlar du fram en guide och testar själv eller så tar du med hela kopplingen till närmaste vvs firma med lite bullar (se till att det är någon där innan kanske :thinking:)

Längst ner tätar med klämring, läcker den kan man testa att skruva upp och smörja ringen med vvs pasta och dra åt igen. (locherpasta, unipac, multipac)

• Laddar…
  5. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 7 372 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Börja med att kolla vart (vilken av skarvarna) det läcker...

6. Krilleman
    Husspekulant Plumber · Södermanland · 14 772 inlägg

KrillemanPremiumikon: Rör

Husspekulant Plumber
    Svårt att rekommendera åtgärd när inte läckan är mer exakt klarlagd precis som Dan skriver.

Dessutom är jag ute på semester med ruskigt dålig mottagning! Men känn ingen press inte... :crysmile:

Redigerat 16 jul 2019 08:27
  7. Z
    Medlem · 128 inlägg
    Nu har jag lyckats flytta runt lite på duschkabinen och det verkar som att det läcker precis under ballofixen på den övre vattenledningen. Är det sånt lingarn som ska användas där, ingen packning eller så jag kan stöta på? Diametern där är 25mm. Bör jag lossa på både den och den muttern ovanför ballofixen då för att få loss på grejerna? Behöver man kanske byta ut packningen vid muttern ovanför ballofixen om man är där och fipplar? Hur använder man lingarn?

Vilka hjältar ni är som sitter och besvarar främlingars hopplösa nybörjarfrågor! :)(y)

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.