Byggahus.se

Läckande plåttak

1. jarlh
    Medlem · Nivå 9
    Vi har en oinredd vind med plåttak. Vid besiktningen visade det sig att det finns en liten läcka i taket. Besiktningsmannen hittade nämligen liten missfärgning i en planka på insidan av taket. (Inte så farligt så att plankan behöver bytas.)

Tänkte inte på att då fråga hur det läckan åtgärdas? Räcker det med att täta med något på utsidan av taket, typ "flytande gummi"?

Och nästa fråga blir givetvis hur mycket kan det kosta att få hem en hantverkare som fixar det? Med tanke på att det är 2,5-planshus tycker jag det är läskigt att klättra omkring på det branta taket.

2. tynnis
    Medlem Nivå 6

Re: Läckande plåttak

Vad är det för typ av plåttak?
    Var är läckan någonstans? Uppe i nock eller?

3. jarlh
    Medlem · Nivå 9

Typ av plåttak? Vet inte vad det heter, men det ser ut ungefär som det vänstra taket på bilden här:
    (OBS! Alltså *inte* mitt tak!!!)

Läckan visar sig (på insidan) rätt långt ner, nästan ute vid husgaveln. Jag skulle själv gissa att det är en skarv mellan två plåtar som läcker...

4. tynnis
    Medlem Nivå 6

Det bästa är ju att ta dit en plåtis som får skarva i en bit.

5. jarlh
    Medlem · Nivå 9

Jovisst är det säkert bäst så. Men nu har vi sååå många andra utgifter för tillfället, så det vore bra om en provisorisk lösning kunde fungera ett par år...

Jag såg för den delen att ett par grannar, med likadant tak, precis har gjort "något" med sitt tak - det ser ut som de målat alla skarvar med någon kladdig färg/massa. Jag ska nog knacka på när de är hemma och höra vad de håller på med.

Dessutom har jag nu hämtat mod och vågar klättra på tak. (Väl säkrad.) Med andra ord kan jag nog klänga omkring där själv och måla på vad-det-nu-är-man-ska-använda.

6. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18

Hade ett plåttak en gång som var ganska nytt. En dag ringer barnen och säger att det droppar mycket vatten i vardagsrummet på nedervåningen. Ringde plåtslagaren som kom och konstaterade att vattnet inte kom från taket utan hade blåst in mellan fönsterfodret och väggen där det var en torkspricka. Vid tillfället hade det regnat mycket med kraftig blåst. Vattnet hade runnit långa vägar längs bjälklag och annat innan det slutligen droppade ner i vardagsrummet.

Så min fråga är förstås om du är säker på att det är taket som läcker?

7. K
    Medlem Nivå 2

Om det bara är en liten bit som ska lagas i så borde det inte bli så dyrt

8. jarlh
    Medlem · Nivå 9

Inte? Jag har ingen aning om vad det kostar att få dit en plåtslagare som fixar lite. Inbillar(?) mig att alla hantverkare tar en förmögenhet för minsta lilla utryckning...

Hur som helst så ringde jag på hos några grannar lite längre bort som har ett liknande tak. Jag såg nämligen att de har målat alla skarvar med någon svart sörja. Grannen berättade att det gjordes av en plåtslagare i höstas som temporär lösning innan han nu i vår ska laga/måla ordentligt. Denna temporärlösning har iaf fungerat utmärkt sedan i höstas.

9. tynnis
    Medlem Nivå 6

Jag tror nog att du skall ringa och kolla med en plåtis vad han tar för att komma ut och titta iallafall.
    Det finns inget undermedel som tätar läckor någon längre tid på plåttak utan bara någon väldigt temporär lösning.

10. jarlh
    Medlem · Nivå 9

Jo, jag får nog göra det. Tyvärr så lär det kosta en hel del eftersom plåtslagaren antagligen lär behöva antingen byggnadsställning eller sky-lift för att kunna arbeta där uppe.

Tack för svaren!

11. jarlh
    Medlem · Nivå 9

Har nu haft plåtslagare som kollat på taket från marken. (Jag ryckte honom från grannhuset där de lägger om taket.)

Han sa att det är bara att byta plåtarna där läckan är, och att det kostar totalt 300 kr/m2 (+moms), alltså för både arbete och material. I mitt fall skulle det kosta sådär 2500 kr. (Vilket låter rimligt.)

Men han gav även en vink om att det vore nog inte fel at lägga om hela taket eftersom det (på grannhuset) inte är lagt enligt konstens alla regler.

Jag har nu räknat lite på det och ifall man kör med 300 plus moms/m2 så hamnar hela taket (ca 110 m2) på strax över 40 000 inkl moms.

Låter det rimligt? Eller ska man räkna med en lägra kvadratmeterkostnad då det gäller ett helt tak?

12. D
    Medlem Nivå 4