Byggahus.se

Läckande papp-tak, hantverkaren har inte tid att åtgärda?!

1. A
    Medlem Nivå 1
    Förra sommaren anlitade vi ett företag att lägga ny papp på ett platt tak ca 20 kvm , detta är en balkong med balkongdörr ovanför vår matplats. Företaget sa att de inte kunde lämna någon fullständig garanti då det inte går att göra 30 cm uppvik på fasaden. Igår regnade det något förskräckligt och vi märkte att det regnar in, ganska ordentligt. Kontaktade företaget idag som ska komma ut och titta men sa att han inte har tid att åtgärda det. Han påstår sig vara fullbokad hela året. Dessutom är det flera "gropar" i taket där det bildas pölar men han påstår att det inte kan läcka därifrån? Finns det nånting vi kan göra, någon att kontakta om han nu vägrar göra nånting? Han påstår att pappen absolut inte läcker utan att det är någonstans det rinner in vatten, då MÅSTE han väl åtgärda det? Hur länge är rimlig tid att vänta på åtgärd? Känner att jag börjar få lite panik..

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Tjaa. Firman har ju tydligen sagt att de inte kan garantera att det blir tätt, givet förutsättningarna. Svårt att ställa några krav då. Möjligen kan man väl kontrollera att det som gjorts är fackmannamässigt.

Vilken typ av papp har använts. är den "godkänd" för så låg lutning?
    Har skarvarna utförts enligt tillverkarens anvisningar, oftast skall det vara svetsade fogar när det gäller platta ytor. Hur är tätningen utförd under balkongdörren, en klassiskt svag punkt?

och överhuvudtaget så är nog den mest sannolika läckageplatsen, vid anslutning till väggen. Och då framförallt under dörren. Men det är ju det firman inte ville garantera.

Personligen skulle jag göra fuktmätning för att försöka utreda var vattnet kommit in. Du kan köpa en billig fuktmätare på Biltema, med "kula". Den mäter fukt en bit in i väggen/golvet, utan att man behöver sticka in nålar, som de flesta billigare fuktmätare kör med. Man vill ju inte sticka nålar genom pappen. Såvitt jag vet är det bara Biltema som har en billigt "kontaktlös" fuktmätare.

Är det ex. en skarv på ytan som läcker så är det tveklöst inom garantin från firman.

3. A
    Medlem Nivå 1
    Vad jag förstått så är det vid fasaden dom inte kan garantera, dom kommer inte åt att vika upp helt utan att byta hela fasaden. Men runt dörren (som jag oxå kan misstänka är boven) så borde han ju ändå göra det så korrekt man kan.. kan jag tycka? Det är korrekt papp och alla fogar är svetsade så jag tror nog han vet vad han håller på med.. det låter ändå som att han vill fixa till det om det går.. men jag kan ju inte vänta tills nästa år när han har tid..

4. pelle plåttak
    Medlem · Nivå 5
    Ta dit en besiktningsman . Kostar en slant men då får du ju besked vems ansvaret är.