Läckande oljeslang, var hittar jag en ny?

457 läst  7 svar

1. L
    Medlem Nivå 6
    Oljeslangen till oljebrännaren fuktar och droppar så jag måste ha en ny. Men jag förstår inte vilken slang jag behöver.

När jag mäter med skjutmåttet på gängorna får jag 13mm. Men när jag googlar hittar jag inga slangar på 13mm.
    Dessa ser ju rätt ut i övrigt, men verkar vara 8mm på gängorna.
    http://www.vvsobadrum.se/reservdelar/oljeslang-r8

Vad är det jag ska ha?
    Och finns det billigare alternativ än ovanstående som är väldigt dyr?

2. J
    Medlem Nivå 1
    Slangen du har hittat är rätt och duger.
    När du mäter på gängorna (13mm) så motsvarar det 1/4"
    Slangen är invändigt 8mm

Det är inte världens bästa slang men kommer förmodligen hålla några år

Deathtrip2000 gillar
  3. L
    Medlem Nivå 6
    1/4" är ju 6,35mm. Hur kan det motsvara 13mm? Eller 8mm?

4. J
    Medlem Nivå 1
  5. prototypen
    Medlem · Nivå 19
    Från början, troligen i England så gjorde man ett rör som var 1/4" invändigt. Sedan slog man på metall runt det tomma intet 1/4" och på den tiden var metall inte så bra så man tog till så röret inte skulle spricka och gängan blev då runt 13 mm.
    Sedan lärde man sig göra bättre metall och inte kunde man då göra en ny gängstandard sååå hålet fick bli större.

Varför ska något vara enkelt? Nu har man dessutom bestämt att rörgängen ska skrivas på något mm sätt dessutom.

Protte

6. L
    Medlem · Nivå 12
    Enkelt förklarat är det så här, utan att nörda in för mycket:

Måtten på BSP (British Standard Pipe) rörgängor sattes för länge sedan. Då mättes rördimensionen invändigt, och ett 1/4" rör blir 6,35 mm invändigt. Med den godstjockleken som då användes blev röret ca 13 mm utvändigt.

Tittar på man på amerikanska mått istället för brittiska så anger de gängan efter rörets yttermått. Så en amerikansk 1/2" gänga är 12,7 mm utvändigt, medan en brittisk standard är ca 21 mm.

7. Fotografen
    Medlem · Nivå 15
    Alternativet är att ta lös slangen och låta en slangfirma pressa ny slang på de befintliga kopplingarna.

8. L
    Medlem · Nivå 12
    Ja, för att förvirra det ännu mer så har vi i Sverige en annan benämning, där t ex
    1/2" = 15 och 1" = 25

Amerikanerna har delat upp det i 16-delar, så 1" = Size 16 och 1/2" = Size 8

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: