Byggahus.se

Läckande MORA (bild) byta eller laga?

1. H
    Medlem Nivå 8
    Tjena, letade lite efter sprängskiss eller lösning men hittar ingen tråd med samma blandare.
    Kranen har aldrig droppat innan men sedan igår går den inte att stänga av helt, droppar läcker rätt mycket.
    Är denna värd att laga eller skall man byta ut den?
    Om man skall laga den, är det någon som har sprängskiss?
    Hur lagar man den?

2. C
    Medlem Nivå 8
    Om jag inte är helt ute och cyklar så:
    Stäng av vattnet till huset..
    Ta ett stadigt tag i plastratten som används för att stänga på/av vattnet med och dra utåt. Den bör då lossna.
    Då ska du kunna med en skiftnyckel eller fast nyckel av rätt dimension lossa insatsen och byta en liten packning som troligen gått sönder. Passa även på att smörja lite med silikonfett om du har problem med vatten som ärgar och gör att kranar går trögt. Smörjningen sker bäst på metalltappen som träs in i ett hål. Kan den inte glida bra så stannar packningen och när du då drar åt så sliter du sönder gummit och kranen börjar läcka.
    Packningarna finns att köpa lite överallt på större varuhus och byggvaruhus.

3. H
    Medlem Nivå 8
    Ahaa. Tack, ska testa kika på det.

4. H
    Medlem Nivå 8
    Jag drog som Starke Adolf utan att handtaget lossnade, sen såg jag att man kunde pilla loss den kromade centrumbrickan. Bakom den fánns en skruv, fick loss vfredet.
    Nu ser det ut såhär, skall jag våga skruva vidafre, är proceduren samma som du skrev ändå? En sån ventil du hade med på bild i alla fall?
    Finns det massa olika modeller på ventiler? Nån som vet vilken jag skall ha i så fall så jag slipper ta med den gamla till butiken.

Har inte en enda ballofix i hela huset nu, kan bara stänga av allt vatten eller inget. =/
    Vill inte ha allt avstängt länge. Bara under ett snabbt byte av ventil.

5. H
    Medlem Nivå 8
  6. Taxen
    Medlem Nivå 6
    Jag skulle stänga av vattnet i 5 minuter och sen lossa kranen för att mäta hur många mm käglan är tvärs över.Antingen 15 eller 20mm.Skruva sen tillbaka och på med vattnet igen.Då kan du i lugn och ro köpa rätt kägla.Brukar finnas i 2 pack.

7. H
    Medlem Nivå 8
    Aha, ok är det det som skiljer så skall jag mäta. Skönt att slippa ta med den till butiken.

8. H
    Medlem Nivå 8
    Ok, hur jag än mätte så fick jag diametern på konen till 17mm ?!? Och 23mm lång. Är detta ett mått som inte finns längre? Hur som helst så slutade det läcka näfr jag gjort rent allt och smort in med smörjfett.
    Håller väl ett par veckor ialla fall =)