Byggahus.se

Läckande kran!!!

1. Q
    Medlem · Stockholm · 25 inlägg

Quando

Medlem
    Hej,

Jag har en utkastare av standardmodell som börjat läcka ordentligt. Har plockat isär den och kan tycka att pinnen med packning längst in ser ok ut, men uppenbarligen är det nåt som bruister. Den läcker genom dränhålet när kranen är öppen men inte alls när den är stängd. Tror det är en FMM.

Är det bara att byta pinnen eller måste jag byta hela kranen eller kan man packa om den på nåt vis.

Tack på förhand

//

Bifogar bild.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    kran.png

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Är det inte en tätning på axeln i ytterkant som ska täta när man öppnar , mina rinner bara vid stängt som sig bör

3. K
    Medlem · Västmanland · 328 inlägg

Klabbarparn

Medlem
    Läcker den även om du vrider på mer/fullt?

4. Q

Quando

Medlem
    Hej,
    Kran2.png

Hittade en sprängskiss... Gissar att set är delen 3516-0009 som bråkar eftersom kranen sluter tätt när den stängs och bara läcker när den är öppen. Pinnen med ventilkäglan känns hel eftersom den sluter tätt inåt.

Den läcker mer ju mer jag öppnar kranen och sprutar närmast rakt ut med öppna spjäll när den är på .. Dock kan man väl säga att den når "max sprut" rätt omgående... Det verkar liksom inte finnas nåt stopp för dränet alls...

5. K
    Medlem · Västmanland · 328 inlägg

Klabbarparn

Medlem
    Det verkar sitta två O-ringar på vardera sida om den. Du kanske kan testa att byta ut dem först?

http://www.fmmattsson.se/CustomPages/Techtable.aspx?pid=18111&lang=sv

6. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Säkert den som inte tätar , du får maila FMM och fråga efter packningssats , hittar inte den hos grossisterna

NR FMM RSK EAN Utförande
    11 3780 1790 , 831 41 40 , 7391887246869 , O-ring 17,3 x 2,4, 2-pack

7. Q

Quando

Medlem
    Låter sannolikt nu när man gräver lite vidare i saken. Svårt att se att själva mekanismen skulle ha brutit ihop..Jag lyckades dock med konststycket att klippa bort just o-ringarna från bilden i tidigare inlägg. Bra att det korrigerades... Jag har mailat FMM och hoppas jag får svar.. //

kran3.png

• Laddar…
  8. J
    Medlem · Kronoberg · 108 inlägg

joni

Medlem
    Hjälpte det att byta o-ringarna?
    Har samma problem...

9. Q

Quando

Medlem
    Hej, Jag hittade inga lösa o-ringar, men jag köpte hela käglan som Du ser ovan och när den var bytt så var det fixat. Gick på två minuter..

10. J

joni

Medlem
    Tack!

11. J

joni

Medlem
    Jag malande FMM som snabbt skickade ny käglan. Den såg inte exakt ut som den gamla så det är säkert gjort någon förbättring. Men det viktiga... problemet är fixat! :)

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.