Byggahus.se
Önskar lite tips från kunniga.

Bytt blandare till badkaret då den gamla var mer eller mindre slut och av konstig typ, äldre Gustavsberg monterad direkttå badkaret. Vattenrören kommer genom golvet och slangar upp till badkaret (till den gamla blandaren). Köpte därför ett blandarfäste för utanpåliggande inkoppling:
http://www.clasohlson.com/se/Blandarfäste/Pr351034000

Och en Oras blandare för 160 cc:
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/badkarsblandare-optima-160cc-7147

Nu till problemet, det läcker alltså i kodkopplingen mellan blandaren och blandarfästet, vad kan man göra år detta? Är inne på bländarfäste 2, det första läckte mer (varmvattensidan), testade att montera blandaren upp och ner, läckan var kvar på samma sida, min bedömning: Blandaren OK, fästet KASS. Nu på blandarfäste 2, är läckan minimal, pärlar ut en droppe då och då (tar lång tid, men ej tätt. Nu på kallvattensidan.

Finns det något att göra annat än att byta blandarfäste? Det är alltså ingen packning utan kona som ska täta. Köpte 2 liknande blandarfästen men på andra ställen (ej testat då det känns som det inte kommer att gå bättre...är det vanligt att det är svårt att få helt tätt när man använder dessa produkter?

Önskar input av alla slag, börjar bli riktigt förbannat less efter 2 dagars jävelskap. Finns det något medel att använda på konan?

Nu kommer det här säkert att låta fel.
Men har du inte lyckats få det tätt själv, ska du inte fortsätta böka.
Ring in en röris så hjälper han dig och det blir topnotch. Du vill INTE att det smådroppar då o då, även om det så bara är en dropper per månad.
Att köpa blandarfäste på claesohlons e att be om problem. Tyvärr, men likväl sant. Deras vvs grejjer är helt enkelt inte bra. Lämna tillbaka och reklamera fästet.
Köp ett nytt på Krauta om du nu vill göra det själv.

Tack för svar!
Nja, k-rauta har samma fäste. Har köpt 2 till, ser precis lika ut. Röris blir det först till veckan, tidigast och precis, vill inte ha några droppar. Bytt alla andra blandare, även en duschbländare som jävlas med konkoppling, ser ingen annan lösning en just ett fäste av denna typ, om jag inte ska bygga om hela badrummet, då det är rör genom golvet nu. Ser inte hur en röris kan göra det bättre mao. Hade just nu hellre sett ett blandarfäste för fiberpackningar istället för konor, men hittar inget på marknaden, alla 4 bländarfästen jag köpt är av samma typ. Ser själv inget alternativ till bländarfästet, någon annan som kan tänka på nåt alternativ? Förutom att dra om rören in i väggen, känns inte som jag tänker försöka det i natt;)

Hur gick det med tätningen?

Jag har exakt samma problem med samma blandarfäste också inköpt på Clas Ohlson. Samma fäste finns även på K-Rauta och Jula, etc. Små droppar på varmvattensidan, drog åt hårdare men utan resultat. Detta är i tvättstugan där vi klarar oss utan varmvatten, så jag har kopplat bort varmvattnet och tagit en paus från eländet. Tänkte att jag ska försöka med lite Unipak senare i veckan, återkommer med resultat.

Nej, det läcker fortfarande. Får bli ett nytt fäste. Kul start på helgen.

tyvärr bekräftas det juh som oftast att köper man budget vvs så får man ibland problem man inte kan förklara.
Borde juh vart tätt det med tycker man. Skönt att det löste sig för dig. Den var nästan dubbelt så dyr gissar jag?

Krilleman
Ja riktigt konstigt att det inte blev tätt men det är lite som ovanstående talare säger. Billigt är inte alltid bra.

Det första blandarfäsatet kostar ju trots allt 349:- och det mindre smickrande utseendemässigt Mora-fästet 395:-.

Anledningen att jag köpte just det Mora-fästet var att det hade 100 mm mellan skruvhålen precis som skräpfästet från CO så jag skulle slippa ta nya hål i betongväggen. Prisskillnaden är ju försumbar men inte kvalitén. Nu ska jag bara få CO att ge mig pengarna tillbaka :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.