Byggahus.se

Läckande koppling - fixa själv?

1. L
    Medlem · 33 inlägg

looserskin

Medlem
    Bilden visar mitt kallvattens väg upp till övervåningen. Den högra, inringade, kopplingen läcker lite grann. Röret förser duschen med vatten och när duschen används så läcker den lite. Jag har försökt att dra åt den men utan resultat. Jag tycker jag dragit ganska hårt men är såklart rädd att ha sönder något. Jag antar att det är en klämring som tätar (?). Jag är såklart på väg att ringa hit en rörmokare. Men frågan är egentligen om det ändå kan hjälpa att dra åt hårdare? Kan jag göra det värre om jag drar för hårt? Sabba tätningen helt?

Förstår att det är en svår fråga att svara på och som kanske uppfattas som dum eftersom ni inte vet hur hårt jag dragit redan, men jag ställer den ändå för att någon kanske har liknande erfarenheter att dela med sig av.

2. Skumpe
    Husägare · 1 201 inlägg
    Är väl rimligen packningen som torkat. Om du kan stänga av ingående vatten är det ju inte konstigare än att du ställer en hink under och skruvar loss. Ta ut packningen och köp en ny. Glöm inte det där kladdet och havren eller vad det är Byggahus absolut vill använda. Säg inget om gängtejp då går säkringen hos skribenterna här.

3. Rickard.
    Medlem · Riktiga Norrland · 5 005 inlägg

Rickard.Premiumikon: Trä

Medlem
    Är nog ingen packning i den där kopplingen utan det är väl ett sk kopplingsset. Den ser redan rejält åtdragen ut men du kan alltid testa dra lite till om du vill men du ska inte behöva våldsdra (jag tror inte riktigt på det men...)
    Bäst är att byta ut den mot en ny, kostar knappt 100kr

• Laddar…
  4. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 32 021 inlägg
    Jag skulle inte dra den mer, tvärtom skulle jag vilja lossa den och se hur det ser ut. Ser allt normalt ut skulle jag lägga på gängpasta (på klämringen, inte gängorna) och sedan dra åt igen, men inte svinhårt. Måste man dra en koppling som redan deformerat klämringen väldigt hårt så är något knas, föreslår jag.

Så här ser nog kopplingssettet ut:

Se efter om röret bottnat ordentligt, att kopplingen inte är spräckt osv. Behöver du byta blir ju tyvärr röret för kort, men det går ju att lägga en skarv lite längre upp om du har en rör-bit över.

5. B
    Medlem · 56 inlägg

Björkskär

Medlem
    Hej
    Det känns underligt att den skulle läcka när du duschar och inte annars..
    Jag tror då mer på att det är otätt mellan blandarfästet och väggen i badrummet. Dvs när det kommer vatten på blandarfästet läcker det via skjyddsröret ner på kopplingen.
    Prova spola direkt på bandarfästet och gå och titta om det droppar ur det gråa röret.(skyddsröret ovanför kopplingar)
    / Björkskär

6. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 32 021 inlägg
    Listigt tänkt!

• Laddar…
  7. L
    Medlem · 33 inlägg

looserskin

Medlem
    Tack för svar! Håller mer om att det kanske är lite konstigt att det bara läcker vid duschning men det är ju å andra sidan bara när duschblandaren är öppen som vatten går upp genom det röret? När jag tex använder köksblandaren så har ju vattnet en lättare väg upp genom det röret? Och plaströret är väl fö själva vattenledningen? Vet inte vad du menar med ”skyddsröret ”? Det rinner inte vatten utanpå plaströret utan jag kan se hur det droppar fram ”ur kopplingen”

8. H
    Moderator · Stockholm · 48 382 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Är du säker på att det läcker? Om det är på kallvattnet, och bara när du använder dushen, så skulle det kunna vara kondens från röret. Prova att täta med någon trasa mellan ytterröret och pex röret och se om det blir något "läckage" då.

9. janwide
    Medlem · Örebro · 1 617 inlägg
    Nej. Du har alltid vatten i röret. När du inte duschar är trycket högre i röret. Vid duschning minskar trycket. Det borde således läcka mer när du inte duschar om kopplingen är otät.

10. L
    Medlem · 33 inlägg

looserskin

Medlem
    Tack för svar. Om jag vågar ge mig på det själv så ska jag kolla det, alternativt då överlåta till röris förstås.

QUOTE="MathiasS, post: 5233652, member: 1153"]Jag skulle inte dra den mer, tvärtom skulle jag vilja lossa den och se hur det ser ut. Ser allt normalt ut skulle jag lägga på gängpasta (på klämringen, inte gängorna) och sedan dra åt igen, men inte svinhårt. Måste man dra en koppling som redan deformerat klämringen väldigt hårt så är något knas, föreslår jag.

Så här ser nog kopplingssettet ut:

Se efter om röret bottnat ordentligt, att kopplingen inte är spräckt osv. Behöver du byta blir ju tyvärr röret för kort, men det går ju att lägga en skarv lite längre upp om du har en rör-bit över.[/QUOTE]

11. L
    Medlem · 33 inlägg

looserskin

Medlem
    Ok, tack!

12. L
    Medlem · 33 inlägg

looserskin

Medlem
    Tack för svar. Det bildas vad jag kan se inga små synliga vattendroppar på röret eller kopplingen som skulle tyda på kondens.

QUOTE="hempularen, post: 5233680, member: 13104"]Är du säker på att det läcker? Om det är på kallvattnet, och bara när du använder dushen, så skulle det kunna vara kondens från röret. Prova att täta med någon trasa mellan ytterröret och pex röret och se om det blir något "läckage" då.[/QUOTE]

13. Rickard.
    Medlem · Riktiga Norrland · 5 005 inlägg

Rickard.Premiumikon: Trä

Medlem
    Om det nu är pex som jag tycker det ser ut så finns det garanterat mån att kapa av ≈1cm av ett rör utan att behöva skarva. Är det alupex (hårda rör) är det kanske lite knepigare men knappast omöjligt.

• Laddar…
  14. nimhed
    Medlem · Skåne · 3 256 inlägg
    Riv av en bit toapapper och gör en knut av det ovanför din koppling. Duscha ett par gånger och se om pappret blir blött. Om inte, så är det ju kopplingen som läcker.

15. L
    Medlem · 33 inlägg

looserskin

Medlem
    Tack för svar. Ska testa det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.