Hej!

Skulle dra igång vattnet i sommarstugan men märkte tyvärr att vår hydroforpump läcker.Det är inte helt lätt att se exakt var det läcker men det ser ut att komma ifrån kopplingen mellan själva pumpen, när jag googlat lite misstänker jag att det är axeltätningen som gett upp (se bild och video för närmare bild).

Jag har inte själv köpt pumpen och att döma av skylten är den över 20 år gammal. Den har börjat rosta på sina ställen och även om den aldrig svikit oss under de åren vi använt den är jag inte jätteförvånad att något sånt här skulle hända. .

Så jag har ett par olika frågor:

1. Är det som jag tror att det är axeltätningen som gett upp?

2. Är det värt att försöka laga detta själv? Går det att hitta reservdelar till en sån här gammal pump?

3. Är det lönt att lämna in den för reparation?

4. Är det mer värt att investera i pengarna i en ny? I såfall har ni något tips på vad jag ska ha för någon (se bifogad bild på skylten)?

Jag är inte snål utan vill ha ett problemfritt ägande för något så viktigt som vatten, men det känns dumt att slänga nåt som skulle funkat i 10 år till..

Otroligt tacksam för svar!

Olof

• En äldre blå hydroforpump i ett trärack med synliga rostfläckar och verktyg på golvet, misstänkt läckage vid kopplingen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedsmutsad informationsskylt på en hydroforpump, tillverkningsår 1999, med tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1 ja
Axeltätningar brukar vara av standard typ så bara du plockar ur den gammla och mäter måtten ska det inte vara nåra problem att få tag på en ny från skf.
Att lämna in den är troligtvis inte lönt.
Klarar du göra arbetet själv så är det mer lönt att göra det än att köpa ny men om inte är det bara att köpa ny.

• Gilla
sistanamnetsomfungerade
  • Laddar…
D Melb skrev:
1 ja
Axeltätningar brukar vara av standard typ så bara du plockar ur den gammla och mäter måtten ska det inte vara nåra problem att få tag på en ny från skf.
Att lämna in den är troligtvis inte lönt.
Klarar du göra arbetet själv så är det mer lönt att göra det än att köpa ny men om inte är det bara att köpa ny.

Tack, får kolla på det! Om inte så skadar det ju inte att montera ner den och testa.

rekommenderar du någon särskild tillverkare annars? Funkar de man hittar på typ Bauhaus eller rekommenderar du att man vänder sig till en VVS firma?

Är det för dricksvatten eller bevattning? Frågan är ju om den övriga utrustningen börjar bli gammal också för då är väl en ny pumpautomat kanske ett bra alternativ. Finns ju kompletta från c:a 1200:- för bevattning och kanske runt 2500:- för dricksvatten. Själv har jag bara sjövatten och då använder jag 1300W från Clas O
https://www.clasohlson.com/se/Pumpautomat-Cocraft-HB-1300/p/Pr411005000 för c:a 1500:- ( har 2 st och är mycket nöjd med dessa ).
P.S. sedan är det ju viktigt att tappa ur systemet helt om det riskerar att utsättas för frost D.S

Tack för tipset. Det är för dricksvatten.
monterat loss pumpen ur pumphuset och försöker lossa på skruvar för att komma åt axeln men vissa har rostat fast..
börjar titta på ny pump nu...
Köper helst nån lite rejäl som man kan lita på i många år :)

Julas pump verkar inte vara för dricksvatten. Jag tror också att en helintegrerad variant har nackdelar i reservdelsförsörjning. En mer vanlig pumpautomat gör ju att det är lätt att byta ut delar t.ex. tryckvakt, manometer,hydropress, pump m.m.
Kolla att pumpen är godkänd för dricksvatten för det är den kritiska komponenten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.