Byggahus.se

Läckande handdukstork - Hjälp

1. H
    Medlem Nivå 1
    Hej alla kunniga!

En inte så kunnig behöver lite tips. Jag har köpt en lägenhet och nu ringer säljaren och berättar att handdukstork har börjat läcka, ska dit nästa vecka för att se hur det ser ut. De säger att de haft en hantverkare på plats som sagt att det är svårt att laga den och säljarna vill helst kompensera mig med pengar. Den läcker tydligen bara när den är på. Vet inte om det är el ellen vattenburen.

Först och främst - när en handdukstork läcker, är det alltid på den som läckan finns, kopplar man den alltid på rör som finns på utsidan av badrummet så att säga? Jag är orolig att den är inkopplad i ngt rör som finns bakom kakel och att det kan vara en fuktskada bakom kakel. Som ni ser är jag ingen expert :(

Känns inte bra att få pengar som kompensation, bör inte säljarna kunna byta den i värsta fall? Det är 2 månader kvar till tillträde. Det jag är orolig för att man kan upptäcka någon värre skada om jag tar det på mig att byta den, men som sagt vet inte hur handdukstork funkar riktigt :) Bör jag fråga säljaren något särskilt nästa vecka när jag ska dit, vad är viktigt i sammanhanget?

Vad säger ni? Tack så supermycket på förhand

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Rådfråga mäklaren direkt så får du veta vad som gäller, jag skulle kräva en liknande h-tork, alltså dom byter ut den innan du flyttar in.

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Mycket beror på om det är en tork med vattenburen värme eller en eldriven tork.

Är den eldriven så bör ett byte kunna vara rätt enkelt. Och du kan ha en fördel av att själv få välja vilken, dvs. ta pengarna. Om den är eldriven så kan det vara ngn. form av olja som läcker, så du bör inspektera hur det ser ut snarast. Säljaren behöver inte byta till en ny, utan kan hitta en liknande på blocket och sätta dit.

Är det vattenburen värme så skulle jag nog kräva att säljaren genomför bytet, innan tillträdet.

Är den vattenburen så finns det en strulfaktor till. Till för några år sedan så kopplade man ofta dessa på s.k varmvattencirkulation, dvs inte på värmeledningen. I större fastigheter så cirkulerar det varma tappvarmvattnet, för att hålla rimlig tid innan det blir varmt i kranen. Då kan (kunde) man koppla in handdukstorken på denna cirkulation, fördelen är att man får varma handdukar även på sommaren när värmen i radiatorer är avstängd.

Dels ställs speciella krav på en sådan tork, efterssom det är tappvatten, så är det högre tryck än på värmeledningen, dels så är det då syrerikt vatten vilket ger rost, en sådan tork bör vara gjord av rostfritt (tror jag).

Numera är det förbjudet att koppla in en tork på tappvatten, eftersom vatten kan bli stillastående i torken om termostaten stryper flödet. I ljummet vatten kan det uppstå legionellabakterier som vid duschning ger en speciell typ av lunginflammation med mycket hög dödlighet (de blir alltså farliga om de sprids i en vattendimma).

• Laddar…
  4. H
    Medlem Nivå 1
    Tack snälla @hempularen för ditt svar! De renoverade badrummet 2010 så då hade dessa regler inte trätt i kraft antar jag. Ska dit nästa onsdag och se allting. Så med andra ord - om den är vattenburen och om den är kopplad till varmvattencirkulation, vad ska jag kräva - att de byter den eller? Kan man från en sådan byta till en eldriven lätt? Eller måste man byta till en vattenburen men som går på värmeledningen? Kommer man behöva röja mycket i badrummet, dvs ta bort kakel mm eller är detta 'ytligt' arbete?