Hej, i vårt torp som köptes i år så står en hydrofor med pump, Grundfos som pumpar från djupborrad brunn. Nu har vi upptäckt att den läcker och det står en tunn stråle vatten som sprutar ut. Vad jag förstår är det axelpackning som läcker och pumpen är tidigare surrad med spännband. Jag har haft en VVS kille som kikat på pumpen och han tycker att vi ska ersätta den med en dränkbar pump. Då vi inte vet var brunnen finns så är det lite knepigt, och ett alternativ som angetts är att köpa en ny motsvarande Grundfos pump. Det pris jag har fått är 10.000 + moms för pumpen och ytterliggare 3-4 tusen för övrigt material, reseersättning samt arbetskostnad för 3-4 timmar. Med moms skulle det landa på 15-16.000. Jag tycker det låter mycket och undrar även över om pumpen inte är värd att laga, samt om det vore bättre att ha dränkbar pump ifall man kan hitta borrhålet? Den offert jag fått är inte så detaljerad och en precisering av modell på pump, ersättning per timme och resekostnad skall naturligtvis in. Gärna lite sjysst input från alla kunniga personer här på forumet!
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Det hela beror på hur stort självförtroende du har.
Det finns pumpar att köpa hos Rinkabyrör, http://www.rinkabyror.se
Börja med att titta på pumpens typskylt.
Jag hade börjat med att se till att jag har tillgång till vatten.
Sedan hade jag nog undersökt med grundfors om man kan köpa reservdelar.
Fortsättningen är att plocka isär pumpen och se vad som ser dåligt ut och vad som behöver bytas. Tyvärr brukar det sällan gå att reparera sådana här saker, antingen har leverantören reservdelar, eller också går sakerna inte att reparera.
Men jämför typskylten med Rinkabyrörs pumpar
Det finns pumpar att köpa hos Rinkabyrör, http://www.rinkabyror.se
Börja med att titta på pumpens typskylt.
Jag hade börjat med att se till att jag har tillgång till vatten.
Sedan hade jag nog undersökt med grundfors om man kan köpa reservdelar.
Fortsättningen är att plocka isär pumpen och se vad som ser dåligt ut och vad som behöver bytas. Tyvärr brukar det sällan gå att reparera sådana här saker, antingen har leverantören reservdelar, eller också går sakerna inte att reparera.
Men jämför typskylten med Rinkabyrörs pumpar
Magnu,
Tanken är att inte själv pula med jobbet utan ta in någon för det. Dock har jag fått lite knapphändiga svar av den lokala VVS- resursen. Därför har frågan landat här. Förstår jag sig rätt om du tycker att jag borde köpa en billigare pump från rinkabyrör och montera själv?
Tanken är att inte själv pula med jobbet utan ta in någon för det. Dock har jag fått lite knapphändiga svar av den lokala VVS- resursen. Därför har frågan landat här. Förstår jag sig rätt om du tycker att jag borde köpa en billigare pump från rinkabyrör och montera själv?
Nja, man ska ju jämföra äpplen med äpplen. Rinkaby har inte hela sortimentet.
Men det enda jobb rörfirman kan ge garanti på är sannolikt ett pumpbyte.
Däremot kan man mickla själv och klara sig ganska bra.
Men då ska man vara beredd på att det kan bli lite besvärligt och tycka att det är roligt annars kan man lika gärna köpa in tjänsten.
När jag själv håller på, brukar det krävas tre försök innan jag får ihop prylarna.
Men det enda jobb rörfirman kan ge garanti på är sannolikt ett pumpbyte.
Däremot kan man mickla själv och klara sig ganska bra.
Men då ska man vara beredd på att det kan bli lite besvärligt och tycka att det är roligt annars kan man lika gärna köpa in tjänsten.
När jag själv håller på, brukar det krävas tre försök innan jag får ihop prylarna.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 353 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 353 inlägg
Axeltätningen kan bytas på dessa pumpar!
I mälardalen har vi flera fina företag som gör det åt oss! Jag lämnade in en av OKQ8 högtryckspumpar för ett tag sen, kom tillbaka klockrent utan axel-läcka! Bara betala och se glad ut om man inte vill skruva själv, vad det kostade har jag faktiskt tyvär ingen aning om, det finns ju kontor som löser sådana bekymmer med fakturering och dyligt
Kolla med lite olika lokala företag som pysslar med elmotorer och ellindningar, dom brukar klara av det! Behöver inte nödvändigtvis vara rörisar som gör det...
I mälardalen har vi flera fina företag som gör det åt oss! Jag lämnade in en av OKQ8 högtryckspumpar för ett tag sen, kom tillbaka klockrent utan axel-läcka! Bara betala och se glad ut om man inte vill skruva själv, vad det kostade har jag faktiskt tyvär ingen aning om, det finns ju kontor som löser sådana bekymmer med fakturering och dyligt
Kolla med lite olika lokala företag som pysslar med elmotorer och ellindningar, dom brukar klara av det! Behöver inte nödvändigtvis vara rörisar som gör det...
Produkter som diskuteras i tråden